Under onsdagen var det dags för branschens stora träffpunkt Köpcentrum & Butiker på Vinterträdgården på Grand Hotel i Stockholm – arrangerat av Fastighetsvärlden. Som vanligt utsålt. Fastighetsvärlden kommer under dagen rapportera kring några höjdpunkter.
Ola Sars från Soundtrack Your Brand var först ut och han talade till programpunkten ”Så kan musik förändra konsumenternas beteende”. Han berättade hur några kedjor jobbar hårt med musik och att vara trendiga. Men han konstaterade att många ligger efter.
– Jag blir chockad när jag är ute och träffar retailers som knappt är uppkopplade mot nätet, sade Ola Sars, VD och grundare Soundtrack Your Brand – Spotify Business.
– Man kan inte skita i den upplevelse som kunderna kan få i butiken.
75 procent av musiken till retailindustrin täcks, enligt Ola Sars, fortfarande av CD-skivor, via ett avancerat distributionsnät – en siffra som den ”nya industrin” förstås tycker talar om en förlegad tid.
– Vid jul skickas det ut en ny skiva som får många detaljhandelsanställda att sjukskriva sig.
Ola Sars underströk vid ett flertal tillfällen: ”rätt musik, rätt plats och rätt tid”.
– Om man lyckas med det ökar försäljningen med 37 procent. Det händer galet mycket om man anpassar musiken.
Omvänt hänvisade han till bolagets studier om det istället vid en handelsplats spelas fel musik på fel plats vid fel tid.
– 41 procent lämnar butiken då. Vi kan inte spela fel musik. Man orkar mentalt inte med. Musik påverkar vårt beteende, sade Ola Sars.
Därefter var det dags för Anna Borg, Nordenchef på Klarna, att inta scenen. Och det handlade förstås fortfarande om digitala tjänster.
–Utvecklingen går rekordsnabbt. Konsumenterna lever online och det förväntar sig en upplevelse som är enkel och smärtfri.
Hon konstaterade även att det gäller att hitta rätt kanaler i den digitala världen:
– Det är knappast Facebook som gäller numera när ungdomarna väljer. Det grupp användare som växer snabbast på Facebook uppges vara de döda, alltså äldre personer som avlidit men där det fortfarande finns ett registrerat konto, sade Anna Borg.
– Den fysiska miljön kommer framöver att växa ihop med den enkla som finns digitalt.
Fastighetsvärlden Idag 2015-10-22