Na-kd öppnar i Fredstan, i Best of Brands före detta lokaler på Fredsgatan 12.

Digitala modejätten Na-kd öppnar pop-up i Fredstan

Modeföretaget Na-kd skruvade om sin strategi och är mer framgångsrika än någonsin. Nu slår de upp dörrarna till en popupbutik hos Vasakronan i Fredstan i hemmastaden Göteborg. Na-kd öppnar i Best of Brands före detta lokaler.

Annons

Fredstan i centrala Göteborg är ett område som Vasakronan tillsammans med bland andra Hufvudstaden satt på kartan. I området finns shopping, service och restauranger. I april är det premiär för na-kd:s pop up-butik som öppnar på Fredsgatan 12.

– Vi kommer från Göteborg så för oss var det naturligt att öppna här. Området har dessutom en bra mix av butiker och varumärken, säger Magnus Hjörne, medgrundare och Wholesale/Retail Director på na-kd.

Na-kd startade 2015. Konceptet var trendigt mode och accessoarer som inte kostade skjortan. Satsningen var online, global och målgruppen kristallklar: millennials. Alltså personer födda sent 80-tal fram till i slutet av 90-talet.

– Millennials agerar och tänker annorlunda. De vill följa och dela innehåll på sociala medier, helst bilder och videos. De vill inte se retuscherade supermodeller utan följa influencers, riktiga människor som delar med sig av sin stil och sin vardag, säger Magnus Hjörne.

Na-kd skapade närvaro i sociala kanaler och knöt till sig influencers över hela världen. Idag har företaget mer än 1,9 miljoner följare. Över 90 procent av de som shoppar är yngre än 30 år, nästan 70 procent är under 25.

Na-kd har blivit ett av Europas tjugo snabbast växande företag inom modeindustrin. 2017 var omsättningen över 400 miljoner kronor.

– Från start var vår strategi enbart digitalt. Länge valde vi att säga nej till fysiska butiker. Men när de stora varuhusen i Europa hörde av sig och ville sälja vårt varumärke började vi fundera.

Na-kd skruvade om strategin. Nu finns de på 1.000 försäljningsställen i Europa, inklusive stora varuhus som El Corte Inglés i Spanien, Peek & Cloppenburg i Tyskland och Galerie La Fayette i Frankrike och Magasin i Danmark.

– Att shoppa är socialt – styrkan med en fysisk butik är upplevelsen. Försäljning online lär fortsätta öka, men den fysiska butiken kommer aldrig försvinna, säger Magnus Hjörne.

Fler Nyheter från förstasidan

Efter Castellums bakslag – nu kan planen lyfta igen

En av bolagets största fastigheter kan få ny användning – och även ny ägare.

Prisad rådgivare på nytt jobb – lämnat Engelbert

Blir ansvarig för 130 hyresavtal.

Bildspecial: Så ser det ut i Alectas nya kontor

Stort fastighetsbolag har satsat på sitt kontor för både medarbetare och kundernas skull. FV har besökt de nya lokalerna.

Toppolitiker vill riva Friday’s i Kungsträdgården

Den kanske mest kontroversiella byggnaden i Stockholms city uppmärksammas igen.

SBB håller driftnettot i balans

Har ett unikt positivt finansnetto i det senaste kvartalsresultatet.

Forskaren Vectura

Kunglig glans vid invigning av nya landmärket

Miljardinvesteringen uthyrd till 90 procent.

Areim köper 28.000 kvm kontor inom tullarna

Förvärvar stor och klassisk ”spritfastighet”.

Problembolag och Q1-rapporter i fokus

Podcasten Fastighet & Finans med nytt avsnitt: Rapportsvep och mindre smickrande rubriker.

Bakslag för ny lag vid hyresförhandling

”Vi kan inte sitta och förhandla utifrån den som har lägst inkomst.”

K2A dyker efter revisorsuttalande

Obligationslån som förfaller i år kan kräva nyemission.

Hyundai flyttar HK till Frösunda

Flyttar huvudkontoret från Malmö.

Logistea i två affärer om 250 mkr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

Svenska Spel flyttar till Slussen – bantar 65%

Hyr lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Tillbaka till förstasidan