Atrium Ljungberg vill bygga höghus vid nya t-banan i Sickla

Atrium Ljungberg vill bygga ett högre landmärke om 20–23 våningar ovanpå den nya tunnelbanestationen i Sickla. Fyra arkitektfirmor har bjudits in till parallellt uppdrag. I första hand klurar Atrium Ljungberg på kontor och hotell.

 

Annons

Fyra aktitektkontor  är inbjudna av Atrium Ljungberg och Nacka Kommun till ett parallellt uppdrag för att utreda förutsättningarna för ett högt hus vid Sickla Station.

De fyra inbjudna kontor en är: Kanozi arkitekter, Scheiwiller Svensson arkitekter, Tengbom och Utopia arkitekter.

Vid den aktuella fastigheten, Sicklaön 83:22, som Atrium Ljungberg äger ska den planerade tunnelbanestationen Sickla station byggas. Det är en av de fem nya stationer som byggs när tunnelbanan förlängs från Kungsträdgården till Nacka. Utbyggnaden till Nacka planeras starta 2018/2019. Byggtiden är sju till åtta år.

På den aktuella platsen finns i dag inga byggnader, utan marken har använts som etableringsområde och byggarbetsplats i samband med utbyggnaden av Tvärbanans förlängning från Sickla udde. Någon direkt vegetation finns inte på fastigheten.

Atrium Ljungberg önskar vid platsen uppföra en byggnad om ca 20–23 våningar innehållande tunnelbanestation, kontor, handel och service samt hotell. Idéskisser som Fastighetsvärlden sett i kommunala handlingar ger en LOA på drygt 20.000 kvm.

I Nacka kommun ska bebyggelse som överstiger 16 våningar alltid föregås av parallella uppdrag eller arkitekttävling. Vem som får uppdraget avgörs i maj.

Efter att det parallella uppdraget är slutfört planeras fortsatt planprocess för området att påbörjas. Samråd kommer, enligt preliminär tidplan, att hållas tidigast under det fjärde kvartalet 2018.

I närheten finns området Alphyddan som uppfördes 1960–1965 som innehåller bostadshus som är som högst 15 våningar.

Kartan visar var i Sickla del av Sicklaön 83:22 är belägen. Karta: Nacka kommun.
Här planeras de nya stationsuppgångarna för Sickla Station: Karta: SLL.
Sedan några månader har tvärbanan förlängts till Sickla och möter där Saltsjöbanan. I bakgrunden syns den lägre byggnad som det tidigare skissats på där tunnelbaneuppgångens skulle komma. Nu är det ett högre hus som utvärderas. När allt står klar blir Sickla en riktigt stark knutpunkt för spårbunden trafik.

 

Fler Nyheter från förstasidan

Bakslag för ny lag vid hyresförhandling

”Vi kan inte sitta och förhandla utifrån den som har lägst inkomst.”

K2A dyker efter revisorsuttalande

Obligationslån som förfaller i år kan kräva nyemission.

Hyundai flyttar HK till Frösunda

Flyttar huvudkontoret från Malmö.

Logistea i två affärer om 250 mkr

”Två nyproducerade fastigheter med mycket god intjäningsförmåga via hyresavtal med långa löptider.”

Svenska Spel flyttar till Slussen – bantar 65%

Hyr lokaler inom tullarna med vattenutsikt. Lämnar ”succéområde”.

Andreas Kvarn, Norrköping. Mannersons

Öppnar coworking i kvarn från 1800-tal

Tar över hela byggnaden om 3.500 kvm.

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Tillbaka till förstasidan