Fastighetsvärldens pris Hugin & Munin, som uppmärksammar bolagens informations- och kommunikationsarbete, delas i år ut för 21:a gången. Sex tätt placerade företag slåss om förstaplatsen.
Fastighetsvärldens redaktion har under våren granskat 34 bolags kommunikations- och informationsarbete för att förbereda rankingen. Det är två fler bolag än för ett år sedan. Men förändringen är större än så. Fyra bolag som var med för ett år sedan har sidsteppats och i stället har de fyra största renodlade bostadsutvecklarna; Alm Equity, Bonava, JM och Magnolia fått göra entré tillsammans med de under 2017 noterade bolagen SBB och Trianon.
De sex bolag med högst poäng som gör upp om förstaplatsen i år är i bokstavsordning: Akademiska Hus, Atrium Ljungberg, Castellum, Fabege, Klövern och Kungsleden. Vinnaren offentliggörs i FV:s magasin Nr 5/6 som utkommer 18 juni.
Förutom ett litet ändrat deltagande så har vi inför årets upplaga även bytt ut två av de områden som granskas. Nya fokusområden är hållbarhet samt risk & möjligheter.
Tidigare vinnare (sedan moderniseringen av Hugin & Munin 2014)
- 2014 – Fabege
- 2015 – Atrium Ljungberg
- 2016 – Atrium Ljungberg
- 2017 – Klövern
- 2018 – ?
Följande tio kategorier är med i årets granskning (med maxpoäng):
- Årsredovisning proffs – 20 p
- Årsredovisning lekmän – 10 p
- Web & sociala medier – 20 p
- Bestånd – 10 p
- IR/snabbfakta –10 p
- Hållbarhet –10 p
- VD-ord – 5 p
- Projekt – 5 p
- Risk & Möjligheter – 5 p
- Finansiering – 5 p
- Totalt – 100 p