Gävlehandel får vika sig för järnväg
Kortare restid mellan Gävle och Sundsvall kräver offer i form av handelsyta.
För närvarande pågår planeringen av ett nytt dubbelspår längs Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall. För att kunna höja hastigheten och därmed förkorta restiderna och höja banans kapacitet jämfört med i dag kommer den nya banan att bli rakare än dagens Ostkustbana.
Norr om centrala staden, nära Gävle sjukhus, där Bergslagsbanan ansluter till Norra Stambanan planeras även för ny lokal järnväggstation – Gävle Västra. För att möjliggöra den nya järnvägsträckningen och den nya stationen kommer bebyggelse som i dag ligger intill den nuvarande järnvägen att behöva lösas in.
I det aktuella området berör det bland annat de två större handelsfastigheterna. Sätra 104:5 och Sätra 104:6 på Lokförargatan 3 respektive 1.
Sätra 104:5 om 5.000 kvadratmeter ägs av Trophi och har Willys som hyresgäst.
Sätra 104:6 har cirka 900 kvadratmeter butiksyta uthyrd till Team Sportia. Den fastigheten ägs av Donald Ericsson Fastigheter.
För närvarande pågår arbetet med järnvägsplanen. Trafikverkets ambitionen är att den ska fastställas 2026 och att bygget ska vara klart att starta året därpå.