Eurocommercial starkt i Sverige
Eurocommercial har ökar omsättningen stark i Sverige. Statistik för tredje kvartalet jämfört med motsvarande 2019 visar på en ökad omsättning på 9,3 procent för liknande enheter. Mer än i bolagets andra marknader.
Motsvarande siffra för Eurocommercials handelsfastigheter i Italien är 8,9 procent, i Frankrike 3,6 och i Belgien 5,3.
Det framgår av bolagets delårsrapport.
Störst lyft segementsmässigt återfinns, när det gäller en jämförelse på ett år och hela bolagetsgruppen, inom mat och dryck där omsättningen ökat med 17,7 procent. heminredning har ökat med 16,3 procent och sport med 13,7 procent. Kategorin smycken och gåvor har tappat 2 procent.
Eurocommercial vakansgrad i Sverige ligger på 2,1 procent. Hyresintäkterna i Sverige, för liknande bestånd, har ökat med 2,7 procent, vilket är lägst av bolagets fyra marknader. 100 procent av hyresgästerna i Sverige har betalt sin hyra i tid, att jämföra med drygt 90 procent i Italien och Frankrike samt 98 procent i Belgien.
Eurocommercial äger sju handelsfastigheter i Sverige:
- Bergvik (Karlstad)
- C4 (Kristianstad)
- Elins Esplanad (Skövde)
- Ingelsta Shopping (Norrköping)
- Hallarna (Halmstad)
- Grand Samarkand (Växjö)
- Valbo (Gävle)
Bolaget har varit verksamt i Sverige sedan 2001.
Eurocommercial äger fastigheter för totalt cirka 4 miljarder euro. Bolaget är noterat vid Euronext.