Illustration: Robert Hilmersson

Spelbolagen som snabbt äter på sig nya lokaler

Med unika behov och en växande marknad är den svenska spelbranschen värd att hålla ögonen på. Många spelutvecklare byter just nu lokaler och väljer att utöka sina ytor.
Annons
Vasakronans fastighet på Västgötagatan har det passande namnet Nattugglan 14.
Vasakronans fastighet på Västgötagatan har det passande namnet Nattugglan 14.
Starbreeze bifogade ett något annorlunda foto när de gick ut med flytten till NK-huset.
Starbreeze bifogade ett något annorlunda foto när de gick ut med flytten till NK-huset.

Tio stora utvecklare i Sverige

EA Dice
Yta:
11.500 kvm
Var: Fatburen, Södermalm, Stockholm
Hyresvärd: Crown nordic Management
Spel: Battlefield 4

King
Yta: 5.960 kvm
Var: Sveavägen 44, Stockholm
Hyresvärd: Diligentia
Spel: Candy Crush Saga

Massive
Yta:
4.800 kvm
Var: drottninggatan 34, Malmö
Hyresvärd: Wihlborgs
Spel: The Division

Netent
Yta:
4.700 kvm
Var: Luntmakargatan 18, Stockholm
Hyresvärd: Fabege
Spel: B2B, spel för online-kasinon

Avalanche
Yta:
3.000 kvm
Var: Västgötagatan 5–7, Stockholm
Hyresvärd: Vasakronan
Spel: Just Cause 3, Mad Max

Paradox Interactive
Yta: 2.800 kvm
Var: Västgötagatan 5–7, Stockholm
Hyresvärd: Vasakronan
Spel: Europa Universalis IV

Machine Games
Yta: 1.500 kvm
Var: S:t Per-gallerian, Uppsala
Hyresvärd: Diligentia
Spel:  Wolfenstein: The New Order

Starbreeze
Yta: 1.300 kvm
Var: NK-huset, Stockholm
Hyresvärd: Hufvudstaden
Spel: Payday 2, A Tale of Two Sons

Mojang
Yta: 960 kvm*
Var: Maria Skolgata 83, Stockholm
Hyresvärd: Aberdeen
Spel:  Minecraft

Uprise
Yta: 942 kvm**
Var:  dragarbrunnsgatan 36C, Uppsala
Hyresvärd: Apsholmen Fastigheter
Spel: Battlelog till Battlefield 4

*inkluderar 300 kvm från separat supporkontor

*Fr.o.m. 15/6 2015*

Visa faktaruta

Det har länge funnits en uppfattning om att spelbranschen består av källarlokaler, chips, läsk och sena nätter. I vissa avseenden kanske det fortfarande stämmer, men de små kompisteamen från 80-talet har vuxit till en stor industri. Enligt organisationen Dataspelsbranschen omsatte spelbranschen bara i Sverige över 6 miljarder kronor under 2013, en markant ökning från 2010 års siffror om strax över 1 miljard. Antalet sysselsatta växte under samma tidsperiod från 1.203 personer till 2.534.

I takt med teknikens frammarsch har branschen fått en bredare publik. Medan spel tidigare främst utvecklades för spelkonsoler och datorer har mobilernas utveckling satt stora avtryck. Utvecklaren King, främst kända för det populära mobilspelet Candy Crush Saga, är det spelbolag som under 2013 omsatte näst mest i Sverige, efter Minecraft-utvecklarna Mojang.

Specifika krav
Faktum är att av de hundratals spelutvecklare som finns i Sverige är det en handfull som står för majoriteten av omsättningen och lokalytorna. Det finns spelutvecklare som fyller lokaler på andra håll också, som Skövde och Göteborg, men dessa är oftast av det mindre slaget. De större sitter generellt sett i Stockholm och behöver lokaler som ska klara av specifika krav.

EA Dice håller för tillfället på att omlokalisera från sina lokaler vid Slussen till 11.500 kvadratmeter på fyra våningar i Fatburen på Södermalm. Marco Checchi på arkitektbyrån Stockholm Studio har arbetat med att ta fram lokalkoncept för flera av de största spelutvecklarna i Sverige, däribland EA Dice, Avalanche och Mojang:

– Spelutvecklare har ett väldigt stort behov av kyla och elkapacitet, mer än andra teknikföretag. Det kan vara svårt att tillgodose. En arbetsplats består ofta av minst en dator, tre skärmar, två utvecklingskonsoler och en TV. En person på Dice har 18 skärmar.

Dessa krav var en av anledningarna till spelutvecklaren Starbreezes nyligen annonserade flytt till 1.200 kvadratmeter nya lokaler i NK-huset.

– Flytten innebär att vi på längre sikt kan ta höjd för att expandera. Nuvarande lokaler klarar inte högre kapacitet i hänsyn till ventilation och kyla, berättar Maeva Sponbergs, Head of Operations på Starbreeze.

När Machine Games i Uppsala flyttade in i sina lokaler i toppen av S:t Per-gallerian var de också tvungna att göra justeringar.

– Vi har ett enormt elbehov och fick förbättra lokalens tillgång när vi flyttade in, berättar Jens Matthies, Creative Director på Machine Games.

Andra exempel är de oregelbundna tiderna inom spelutveckling. Ofta blir det långa arbetsdagar då många utvecklare har team eller arbetar direkt med företag i USA, och en del arbete sker under nattetid. Att det ska finnas tillgång till ett robust internet är något av en självklarhet för alla spel- utvecklare. – Internet är helt klart prioritet ett, kommenterar Karin Severinson, CFO på Mojang.

Egen prägel och hälsa
En gemensam nämnare för spelutvecklarna är deras vilja att sätta en egen prägel på sina lokaler. De vill ha ett eget koncept som känns rätt för dem och inte en standardiserad lokal. Sverige har ett gott rykte inom spelbranschen, men för att få någon att lämna sitt hemland och flytta hit för att ta jobb måste det gå att visa på mer.

– Egna koncept är mycket viktigt för rekrytering, berättar Marco Checchi.

Det görs en hel del för att underlätta för de anställda. Enligt en undersökning som DTZ gjorde härom året (läs rapporten här) har spelutvecklare inga problem att sitta nära varandra, och i Stockholm har det bildats ett kluster på Södermalm. Närvaro till kommunikation, gym och nöjen prioriteras. Timmarna kan bli många och med tanke på att ett spel av den större skalan ofta innebär en utvecklingstid om cirka tre år med långa deadlines behövs möjligheten för avkoppling.

– Det förväntas att kontoret både ska kännas som arbete och hem med plats för kreativitet och pyssel. Friskvård är viktigt i en bransch där man sitter mycket still, kommenterar Martin Hultberg, Head of Communications & IP Developer på Massive i Malmö.

Fortsatta flyttar
Ytterligare en spelutvecklare som är aktuell för flytt är Avalanche Studios, som har omkring 150 anställda i Stockholm och 100 anställda i New York. Under hösten flyttar de sitt Stockholmskontor på Södermalm över gatan till Vasakronans fastighet Nattugglan 14 (där även Paradox Interactive blir hyresgäst). Där kommer de att hyra 3.000 kvadratmeter.

– Vi vill ha öppna och ljusa lokaler. Ofta har branschen ett rykte om att finnas i källare och det vill vi komma ifrån, berättar Christofer Sundberg, Creative Director och en av grundarna till Avalanche Studios.

Vidare berättar han att de vill undvika väggar mellan ledning och personal.

– Vi vill finns med mitt i utvecklingen. Vi gör det här för att vi tycker det är kul.

Detta är något som ekar hos Starbreeze, där en central planlösning har varit viktig för deras nya kontor.

– Vi arbetar utifrån en platt organisation där alla anställda, oavsett specialitet, interagerar med varandra. Gärna genom att rulla stolen över till närmaste kollega, berättar Sponbergs.

För spelutvecklare är det också viktigt med möjlighet till mötesrum och att kunna sitta avskilt vid behov. Både Massive och Machine Games lyfter fram att ytorna ska vara anpassade efter behov för team och individer.

Vad som går att notera är att flera av spelutvecklarna har valt att hyra in sig på toppvåningar i fastigheter. EA Dice i Fatburen och tidigare i Slussen, Machine Games i St: Per-gallerian i Uppsala och Avalanche i sin nya lokal. Christopher Sundberg skrattar när frågan kommer på tal.

– Jag har faktiskt valt bort lokaler där vi inte fick vara överst.

Tillbaka till verkligheten
Spelbranschen består inte enbart av framgångshistorier och det kan finnas vissa risker för fastighetsägare. En del kanske minns spelutvecklaren Grin, som för några år sedan blev den första klara hyresgästen för 2.100 kvadratmeter i Waterfront Building. Med huvudkontor i Stockholm etablerades även kontor i Göteborg och Barcelona innan det brast och konkursen var ett faktum. De hann aldrig flytta in i Waterfront. Nedlagda spel och uteblivna betalningar angavs vara orsaken.

Sådana händelser kan skapa oro, men att företag inte klarar av att leva upp till förväntningar eller vars projekt blir nedlagda finns det gott om inom alla segment. Det finns egentligen inget som tyder på att spelbranschen håller på att sakta ned, och mycket tyder på att omsättningen kommer att fortsätta stiga. Flera stora aktörer redovisar högre resultat än tidigare år. Microsoft förvärvade nyligen Minecraft, och utvecklare som Machine Games, Massive och Avalanche är aktuella med nya spel som förväntas göra bra ifrån sig. För fastighetsägare som är intresserade av att locka spelutvecklare till sina lokaler har Marco Checchi ett råd:

– Tänk utanför ramarna.

TEXT Johannes Wredenmark
Artikeln finns publicerad i magasinet Fastighetsvärlden #4-2015

Fler Nyheter från förstasidan

Axfast spelar Monopol på östra Kungsgatan

FV summerar Axfasts stora förvärv längs den välkända gatan.

Castellum säljer för en miljard

Avyttrar tio fastigheter om 65.000 kvm lokaler. FV berättar om de aktuella fastigheterna.

Podcast: Om lyckat solcellsinitiativ & klimatfrågan

Maria Perzon från Castellum gästar senaste avsnittet för att prata om bland annat ett lyckat solcellsinitativ och tron på ökad biologisk mångfald.

Areim bakom jätteköp för hela 5 miljarder

Läs om strategin framåt.

K-Fastigheter i mål med dansk miljardförsäljning

Genomför affär för 1,1 miljarder kronor.

Axfast köper dubbelt vid Hötorget

Miljardaffär i centrala Stockholm. Två fastigheter byter ägare i transaktion.

Kuylenstiernas misstänkta utpressare gripna

En känd kvinnlig brottsling och en advokat har gripits.

Ledande konsult lämnar – startar eget bolag

Konsultfirman tappar ytterligare en senior medarbetare.

Fabege hyr ut 4.300 kvm

Hyreskontrakt på tio år tecknat med företag bakom internationellt kända varumärken.

Stor investering vid Karlaplan – 15-årigt kontrakt

Fv berättar om investeringen och projektet.

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Tillbaka till förstasidan