Ayad Al–Saffar, entreprenör och VD Åhléns

Åhléns nya ägare vill öppna 5–6 nya butiker årligen

Ayad Al-Saffar, entreprenör och vd på Åhléns har lyckats vända det sjunkande varuhusskeppet. Men han nöjer sig inte där och nu vill han expandera på alla fronter och satsa på helt nya koncept.

Annons

För ett år sedan talade Ayad Al-Saffar, då som helt nybliven ägare och vd, på Fastighetsvärldens årliga stora seminarium Köpcentrum & Butiker på Grand Hotel. Där och då sa han att han inom ett år skulle vända utvecklingen av varuhuskedjan som han beskrev som ett ”sjunkande skepp”.

Ett år senare, på samma plats, meddelade han att han hade lyckats.

– Redan från april i år, och då tog jag över i augusti förra året, kan jag säga att vi tjänar pengar på Åhléns, sa Ayad Al-Saffar inför en applåderande publik.

Ayad Al-Saffar som tidigare vänt utvecklingen för bland annat Ur & Penn sa redan för ett år sedan att höga hyror var en utmaning för handeln och Åhléns. Vilket det fortsätter att vara.

– Om jag betalar hög hyra så kommer det att brännas i mina egna fickor, så jag försöker göra allt för att minska mina egna kostnader, säger han och fortsätter:

– Därför har vi minskat kostnaderna för logistiken från 30 till under 4 procent.

Just logistiken är ett återkommande ämne för Ayad Al-Saffar som betonade vikten av att minska lagren och jobba med just-in-time och korta direkta logistikkedjor.

– Att tömma en container kostar 8.000 för oss så våra lastbilar går direkt från leverantörerna till den enskilda varuhusen. Det ska inte finnas ett stor lager, förutom ett litet e-handelslager, resten ska gå direkt till butik, säger han.

Under seminariet passade Ayad Al-Saffar också på att rikta en känga mot bankerna som han menar inte ser till de enskilda företagens förutsättningar.

– Det spelar ingen roll om man inte har några skulder eller full kassa, de tror inte på detaljhandeln oavsett. Bankerna kommer att döda många företag, sa han.

Idag finns det 47 Åhléns-varuhus i landet men det är långt ifrån tillräckligt för Ayad Al-Saffar.

– Vi siktar på över 100 och jag tror vi mäktar med att öppna cirka fem till sex varuhus per år. Det måste vi göra, säger han.

Alla orter med ett innevånarantal över 20.000 är av intressen i lokaler med ytor på mellan 2.000-3.000 kvadratmeter. Men det är inte bara nya varuhus som intresserar Ayad Al-Saffar.

– Om du har en affärsmodell som bär finns det inga problem att finnas i de här orterna. Men man måste hitta en affärsmodell som fungerar i hela Sverige. Fysisk handel fungerar och mår utmärkt egentligen.

Just nu, berättade Ayad Al-Saffar, undersöker Åhléns även möjligheterna att skapa ett eget klockvarumärke i samarbete med schweiziska Swatch som ska ligga något över Ur & Penn i pris. Men det är bara början på planerna för vidareutveckling.

Under seminariet sa Ayad Al-Saffar att han tittar på andra koncept att utveckla. Bland annat Idun, som står bakom flera guldsmedskedjor, är en intressant modell men även andra, nya koncept, lockar.

– Jag kommer att skapa andra koncept själv som inte finns i Sverige men som ska bli till en kedja. Vi pratar bland annat  om ”hem” men sen något liknande Pandora-konceptet för smycken. Om ett år eller så är vi klara med något av de koncepten, säger han.

Samtidigt kommer samtliga av de nuvarande koncepten att expandera menar Ayad Al-Saffar.

– Alla koncept ska växa. I år öppnar vi fem butiker för Designtorget och det blir åtminstone fem till. Sen ska så klart även Åhlens ska växa men även Outlets, utanför städerna, kommer att växa med fem ytterligare butiker.

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Som väntat – räntan lämnas oförändrad

Efter sex sänkningar på raken – inga nya i sikte.

Tar över 1.400 kvm vid Stureplan

Ska etablera två restauranger och vinbar där konkurrenten gick bet.

Krönika

Dags för en ny stadsbyggnadsmodell

”Svensk stadsbyggnad står inför ett vägskäl.”

Castellum hyr ut i Bromma

Summerar uthyrningar om 3.800 kvm.

Hydda förvärvar Accessy

Konsolidering i proptech-området när Acccessy, som grundats av bland andra Vasakronan, Castellum och Fabege, förvärvas av Hydda.

Energifyllt värre på heldag om Mälardalen

Flera miljardsatsningar pågår och ännu fler väntas. Avundsjuka från andra kommuner.

Pandox köper för 350 mkr

Förvärvar hotell i slutskedet av färdigställande i norra Sverige. Ersätter tidigare hotell.

Vill sälja stor anläggning vid Edsviken

Går med vinst, men kraven framöver ökar.

Sålt för 41.000 kr/kvm mitt emot 3arena

Fastighet med 50 lägenheter byter ägare.

”Se byggnaden som en smartphone”

Koncernchefen på BMS-företaget Nordomatic tror att framtidens byggnader kommer att vara digitala, smarta och tillgängliga under hela dygnet.

Avslutar Sernekes största projekt för 350 mkr

Tar över konkursade bolagets prestigeprojekt.

South Bay satsar vidare – nu med 25.000 kvm i Västerås

Startar projekt. Hyrt ut hälften.

Affärshungrigt SHF köper 11.000 kvm

Har nu ett bestånd som finns i hela 150 kommuner. Gabrielsson och CA säljer.

Tillbaka till förstasidan