Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö. Totalt cirka 17 kilometer spårväg som knyter samman de södra delarna av regionen. Bild: Huddinge kommun

Miljarder saknas – Spårväg Syd kan ersättas med buss

Den nya snabbspårvägen som ska byggas från Älvsjö via Fruängen, Kungens Kurva och Skärholmen vidare till Flemingsberg kan skrotas. Det skriver Mitti.

Annons

Spårväg Syd som har en planerad sträcka mellan Älvsjö till Flemingsberg med 16 hållplatser, kan komma att ersättas av buss. En av hållplatserna är Kungens Kurva där den nya stadsdelen Victoria med minst 3.500 bostäder ska byggas. Längs hela spårvägssträckan planeras för minst 18.000 bostäder, men nu har alltså den nya spårvägen stött på patrull.

– Vid en kontrollstation i december såg vi att spårvägen inte ryms inom den avtalade budgetramen. Ett par miljarder saknas, säger Catharina Håkansson Boman, ordförande i styrelsen som följer upp Sverigeförhandlingen till Mitti.

Nu har Region Stockholms trafikförvaltning fått i uppdrag att undersöka två alternativ, där en skulle vara en spårväg på vissa sträckor som kombineras med buss. Det andra alternativet är en expressbusslinje för hela sträckan.

Beslut är inte taget, och senast i december ska styrelsen i Sverigeförhandlingen komma överens om vilket trafikslag som man ska fortsätta arbeta med.

2019 berättade ansvariga politiker att arbetet med Spårväg Syd skulle skyndas på, och tidigareläggas fyra år. Men nu kommer alltså helt andra signaler.

Huddinge kommun, som planerar för cirka 18.500 nya bostäder till 2035 längs den planerade Spårväg Syds sträckning, är kritiska till uppgifterna om buss i stället för spårväg.

– Vi har ett avtal med regeringen om en spårväg och planerar för tusentals nya bostäder kopplat till den. En god kollektivtrafik i Huddinge kommun är inte bara en förutsättning för fortsatt tillväxt och bostadsbyggande i vår kommun – det är också ett villkor för att vi och regionen ska klara klimatmålen. Vi tar vårt ansvar och vi förväntar oss nu att regeringen tar sitt och ger oss de förutsättningar vi behöver – ny spårtrafik, säger Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande, i en kommentar.

Tänkt sträckning.

Missa inte! Fastighetsdagen Stockholm 2024

Den 23 maj är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Fastighetsdagen Stockholm. Seminariet äger rum på Spegelsalen, Grand Hôtel, Stockholm.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Fler Nyheter från förstasidan

Gjorde klassiker med namnbyte före konkurs

Känd bostadsutvecklare fann villig ”köpare” – bolaget i konkurs några få månader senare.

Projekt

Så blir AL:s nya Mälarterrassen

Atrium Ljungbergs projekt mitt i Slussen ska knyta ihop Söder. Den 6 juni invigs omgivningen.

Här byggstartas 400 – med toppolitiker

Wallenstam lockade Magdalena Andersson till invigning.

Öppnar del av 2.800 kvm vid Sergel efter förseningar

”Vi hade inte kunnat realisera vår vision utan alla som tror på och investerar i projektet”.

Nyfosa backar – ska inte sälja

Genomfört en riktad nyemission och tillförts cirka 1,7 miljarder kronor. Läs om vilka som fanns med.

Kåpan och AP4 tar över SHF helt när LF lämnar

Äger fastigheter för 15 miljarder.

FV listar: Så många miljarder har SEB Trygg Liv sålt för

Läs om de sex affärerna och de sju sålda innerstadsfastigheterna. FV berättar om bolagets nyckeltal. Intervju med ansvarig.

Byggstart för gigantiskt bostadsprojekt

Första spadtaget för 900 bostäder norr om Stockholm.

Miljardsäljer till Stena

Favorit i repris av Skanska… Avyttrar nybyggt kontorsprojekt.

RO köper 20 villor vid t-banan – ska bygga stad

Nytt bostadsområdet med upp till 1.200 lägenheter ska knyta ihop Sickla och Nacka Forum.

Flyttar till nytt vattenläge

Flyttar från Slussen till ett annat glashus vid Skanstull.

Nya ledamöter i SGBC

Sweden Green Building Council har även valt en ny ordförande.

Jacob Torell, Erik Selin, Joel Ambré. Septura.

Grundar nytt bolag – värt 4 miljarder

Nya vd:n berättar för FV om bolaget, vilka fastigheter som ingår och om framtiden.

Tillbaka till förstasidan