Prologis: Brist på tillgänglig logistikmark stor utmaning
Bristen på tillgänglig mark ses redan i dag som en utmaning för logistikbranschens tillväxtmöjligheter, det visar en ny rapport från Prologis. Ur ett svenskt perspektiv är det mest tydligt i Stockholmsområdet, menar Prologis svenska vd Gunnar Gillholm.
Enligt det internationella logistikfastighetsbolaget Prologis nya rapport, som FV tagit del av, kommer bristen på tillgänglig mark göra det svårt att möta användarnas framtida behov.
Nya regleringar och en befolkning som växer utåt från stadskärnor har pressat nya logistikfastigheter längre ut i periferin.
Avståndet skapar en utmaning för användare som vill uppfylla konsumenternas förväntningar på snabba leveranser.
Transportkostnaderna måste räknas in, menar Prologis. Transporter utgör ungefär 50 procent av kostnaderna i leveranskedjan jämfört med bara 5 procent för logistikfastigheter.
Även stigande mark- och byggkostnader begränsar utveckling av nya logistikfastigheter.
Prologis Research uppskattar att ersättningskostnaderna har ökat med nästan 60 procent under de senaste fem åren, 15 procent enbart under 2021.
Samtidigt begränsas utvecklingen i områden med god tillgång på mark av brist på arbetskraft.
Dagens moderna och tekniska lagerfunktioner är komplexa och kräver en mer kvalificerad arbetskraft, exempelvis ingenjörer för automatiserade lagerlösningar.
Samtidigt kräver e-handeln runt tre gånger så mycket arbetskraft som en traditionell lagerverksamhet och som har en omsättning som är ungefär fyra gånger högre än andra verksamheter.
– Rapporten pekar på en rad globala utmaningar i att möta den ökande efterfrågan på attraktiva logistikfastigheter, kommenterar Prologis svenska vd Gunnar Gillholm.
Samma trender finns även i Sverige i varierande grad, menar han.
– Men är kanske mest uttalade i Stockholmsregionen. Där har den starka efterfrågan på välplacerad logistikyta resulterat i historiskt låga vakansgrader. Samtidigt är bristen på utvecklingsbar markyta i citynära lägen stor idag, med en ökande priskonkurrens kring etableringarna som följd.
Gillholm menar vidare att bristen på mark i Stockholmsregionen sannolikt innebär att det skulle vara svårt ta emot en större internationell logistikintensiv aktör.
– Stockholm med kranskommuner bör därför börja se över möjligheterna att frigöra mer mark för logistik.
Enligt rapportens slutsats kommer bristen på tillgängliga logistikytor sannolikt att kvarstå på många platser.
Så även om det stigande värdet på välplacerade och väldesignade byggnader kommer att motivera kreativa fastighetslösningar – som till exempel flervåningsanläggningar eller omvandlingar från andra användningstyper – kommer de strukturella förändringarna inom branschen som, Prologis beskriver, sannolikt göra det svårt att möta användarnas framtida behov.
Rapporten är författad av Prologis interna research-avdelning och informationsinhämtningen baseras på bolagets verksamhet i 19 länder