Nya given om linbanan i Göteborg: kostar ”bara” 2 miljarder
Göteborgs stad har nu presenterat sitt nya nedbantade förslag till en linbana över älven.
I våras kom beskedet att linbaneprojektets förväntade kostnader hade ökat kraftigt. Den tidigare siffran om 1,1 miljard hade stigit till drygt 4 miljarder kronor och planerna såg ut att vara hotade.
Sedan dess har stadens trafikkontor haft i uppdrag att få ner kostnaderna och idag presenterades tre olika förslag, vilket Göteborgs-Posten var först med att rapportera.
• Förslag A: linbanan får fyra stationer: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget och Wieselgrensplatsen. Trafikkontoret minskar på antalet gondoler jämfört med originalförslaget.
Förslaget kan antingen byggas med enkelt stål och då landar kostnaden på 2,82 miljarder kronor.
• Förslag B: linbanan får tre stationer med utbyggnad på sikt: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget. Däremot finns en utbyggnadsmöjlighet till Wieselgrensplatsen på sikt. Trafikkontoret minskar på antalet gondoler jämfört med originalförslaget.
Detta alternativ landar med enkelt stål på kostnaden 2,19 miljarder kronor. Och med mer avancerade stolpar på 2,42 miljarder kronor.
• Förslag C: linbanan får tre stationer: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget. Stationen vid Wieselgrensplatsen skrotas helt och även utbyggnadsmöjligheten. Trafikkontoret minskar på antalet gondoler jämfört med originalförslaget.
Detta får ses som budgetförslaget, som med enkelt stål hamnar på 2,16 miljarder. Med avancerade stolpar landar det på 2,39 miljarder kronor. Förslag C kan vara klart som tidigast till andra kvartalet 2024,
Idag lanserades även två alternativ av mer klassisk kollektivtrafik (elfärja + elbuss) som täcker samma sträcka. Där beräknas kostnaderna hamna på cirka 1,1 miljarder.
De fastighetsbolag som blir störst vinnare om linbanan förverkligas är sannolikt de som har stora bestånd på Lindholmen, till exempel Balder, Platzer, Castellum, Atrium Ljungberg, Geelys, Serneke och kommunala Älvstranden Utveckling. Vid Järntorget är flera aktörer igång med projektutveckling: NCC bygger två kontorshus och planera för ett tredje samt Balder som bygger ett högt hotell vid Draken.
Även Stena Fastigheter och Elof Hansson Fastigheter har stora projektplaner. Nära Järntorget kommer en av stationerna för Västlänken (Haga) att byggas).