Castellum höjer utdelningen för 21:a året i rad
Castellum höjer utdelningen för 21:a året i rad. Bolaget flaggar för tuffare hyresmarknad och kommer snart lansera sin coworkingsatsning.
Castellums intäkter under 2018 uppgick till 5.577 mkr (5.182 mkr).
Förvaltningsresultatet landade på 2.952 mkr (2.530), vilket motsvarar 10,81 kronor (9,26) per aktie – en ökning med 17procent.
Styrelsen föreslår nu en utdelning om 6,10 kronor (5,30) per aktie, vilket är en ökning om 15 procent. Utdelningen ska utbetalas vid två tillfällen med vardera 3,05 kronor. Det är 21:a året i rad som Castellum höjer utdelningen.
Nettoinvesteringarna uppgick till 2.657 mkr (5.613) under 2018. Av det avsåg 2.455 mkr (3.595) förvärv, 2.837 mkr (2.893) ny-, till- och ombyggnationer och 2.635 mkr (875) försäljningar.
Nettouthyrningen under året uppgick till 161 mkr (310).
Värdeförändringar på fastigheter uppgick till 5.216 mkr (4.540) och på derivat till 152 mkr (247). Årets resultat efter skatt uppgick till 7.453 (5.876), motsvarande 27,28 kronor (21,51) per aktie.
Fastighetsvärdet vid årets utgång uppgick till 89,2 miljarder kronor.
Det långsiktiga substansvärde uppgick samtidigt till 176 kr (153) per aktie – en ökning med 15 procent.
Vd Henrik Saxborn:
– Jag är väldigt stolt över vårt resultat 2018 – ett av de bästa i Castellums historia. Vi levererar en ökning av förvaltningsresultatet med 17 procent och utdelningstraditionen fortsätter genom att styrelsen föreslår en höjd utdelning för 21:a året i rad, säger Henrik Saxborn, verkställande direktör.
– Vårt fokus är att skapa långsiktigt aktieägarvärde, både i hög- och lågkonjunktur. Det finns tecken på en något trögare hyresmarknad framöver, men Castellum står väl rustade med vår strategiska portfölj, tydliga fokus på kontor och logistik och fortsatta utveckling av kunderbjudandet, fortsätter Saxborn.
Under 2018 har Castellum berättat att bolaget arbetat intensivt med att utveckla ett eget koncept för det snabbväxande coworking segmentet av marknaden.
– Vi har kommit långt och avser under årets början att lansera hur vi kommer att gå vidare och utveckla ett koncept som är attraktivt för såväl våra gamla som nya kunder, säger Saxborn.
Han nämner även bolagets satsning på att nå ett spetsbestånd i främst alla nordiska huvudstäder. Under 2018 gjorde bolaget sitt första köp i Helsingfors:
– Till det skall nämnas att vi har börjat skapa en organisation i Finland, där vi kontinuerligt bevakar uppkommande möjligheter, främst i Helsingfors.