Kristoffer Tamsons visade bilder på oexploaterade stationsområdena vid Krigslida och Hemfosa.

Tamsons om de nya spårsatsningar – tipsar om lågt hängande frukter

För att kunna fortsätta bygga ut spårsystemet i Stockholm måste fastighetsbolagen hjälpa till, både med idéer och pengar. Det sade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons.

Annons

Efter den första fikapausen var det dags för trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) att inta scenen på Fastighetsvärldens fullsatta seminarium Stockholmsmarknaden.

– Det händer väldigt mycket just nu. Det är lätt att tro att det mest är politiker som pratar. Men det blir lite som en ketchupeffekt. Inom några år kommer flera nya spårsatsningar i Stockholmsområdet stå klara, sa Kristoffer Tamsons.

Som en av Europas snabbast växande storstadsområden följer stora krav på utbyggd kollektivtrafik, speciellt spårbunden.

– Det som igår var taket är idag golvet. Förväntningarna går fort, på alla sätt. Dagens system håller en hög klass, men det räcker inte om vi ska fortsätta växa. Men i samband med att vi bygger ut får vi inte glömma att ta hand om det vi har. Vi vill inte ha det som Statens järnvägar.

Citybanann öppnar 10 juli, efter en kostnad på 17 miljarder.

– Det är en osannolik satsning. Och väldigt välkommen. Vi har inte förstärkt spårtrafiken genom centrala Stockholm sedan 1870-talet. Det är ett jättekliv.

Det är även 40 år sedan tunnelbanan byggdes ut på allvar. Nu investeras det 27 miljarder för elva nya stationer och två mil räls. Allt ska stå klart 2025.

– Jag är extra glad att vi lyckats nå en överenskommelse för att öppna en station vid Hagalund, och den överenskommelsen har ägt rum vid sidan av Sverigeförhandlingen.

I år byggstartas även utbyggnationen av tvärbanan, med tio station mot Ursvik och Helenelund. Roslagsbanan får fler dubbelspår på flera ställen.

Satsningarna summerar 67 miljarder kronor under en tioårsperiod.

– Vi har ringat in projektmöjligheter för 200.000 bostäder vid spårsatsningarna.

Till Lidingö blir det ingen tunnelbana eftersom kommunen inte vill vara med i Sverigeförvandlingen. Och till Täby blir det inte heller någon tunnelbana, enligt Kristoffer Tamsons, eftersom det är mer samhällsekonomiskt att investera i en förlängning av Roslagsbanan till Odenplan för att där knyta an till det resterande spårsystemet.

Men det finns gott om framtidsplaner:

– En ny tunnelbaneförbindelse från Fridhemsplan till Älvsjö diskuteras nu liksom Spårväg syd från Älvsjö till Kungens kurva. Det förhandlar vi nu med staten om. De båda satsningarna skulle kunna ge ytterligare 100.000 invånare.

Därefter visade trafiklandstingsrådet bilder på två stationer, Krigslida och Hemfosa. Han konstaterade att det nästan inte finns några bostäder alls kring stationerna, mest åkrar och skog.

– Det är en lågt hängande frukt. Jag tycker att ni investerare ska ge er ut i systemet och se vid vilka stationer det finns förutsättningar för att bygga.

Krigslida har 200 påstigande per dag. Hemfosa har 100 påstigande per dag, enligt Tamsons.

– Köp mark här! Eller så kan ni låna ut pengar till mig så kan jag bygga där den dag jag slutar som trafiklandstingsråd, sa Kristoffer Tamsons.

Värt att notera är att det börsnoterade fastighetsbolaget Hemfosa har fått sitt namn efter det lilla samhället Hemfosa där fastighetsbolagets VD och grundare Jens Engwall bor. Både Hemfosa och Krigslida ligger i Haninge kommun.

Fastighetsvärlden Idag 2017-03-23

Missa inte! Köpcentrum & Butiker 2025

Den 10 september är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Köpcentrum & Butiker 2025. Seminariet äger rum på Nalen, Stockholm.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

KLP köper för 1,5 mdr på Kungsholmen

Barings säljer stor kontorsfastighet  på nivån 150.000 kronor per kvm.

Logistea i SLB-affär för 226 miljoner

Med den nya affären har bolaget förvärvat för 2 mdr det senaste halvåret.

Intea i storaffär för 1,4 miljarder

Inteas expansion går nu snabbt. En rad nya projekt har radats upp det senaste halvåret och nu förvärvas säkerhetsfastigheter av ett statligt bolag.

Söker nytt HK om 3.500 kvm – bantar 1.000 kvm

Kan lämna lokaler nära Sergels torg och Hötorget. FV berättar om planerna.

Höga spelet i city – nytt kontrakt om 7.000 kvm

Förlängt stort hyresavtal för butikslokal mitt i Stockholm.

Blackrock förvärvar 35.000 kvm paketbyggnad

”Gör det till den terminal med högst kapacitet i Sverige”.

Utökar och stannar hos Corem i Kista

Utökar med 80 procent. Ytterligare en postiv nyhet för bolaget, efter att Tele2 valt att stanna.

Flera stora flyttar kan vänta i centrala Stockholm

Fyra välkända och omtalade hyresgäster kan flytta ihop. Söker cirka 15.000 kvm. FV berättar om vilka fastighetsägare som berörs.

Säljer för 200 mkr i Göteborg

Transaktion nära centralstationen. Följer upp tidigare miljardförvärv.

Lägre hyresintäkter för Vasakronan

Dubbelt så hög vakans i Stockholm idag jämfört med för fem år sedan.

”Coworkingmodeller ersätts med managed offices”

Ny europeisk rapport från Colliers berättar om förändringar på kontorsmarknaden.

Förvärvar Alectas andel i Ancore – affär på 8 mdr

FV berättar om alla fastigheter som ingår i affären. En har plockats bort.

Konkurstakten bromsar in – vakanser kan bli nästa smäll

Fastighetsägare bör hålla ett extra öga på hyresgäster från en handfull branscher. Ebie lyfter varningsflagg.

Tillbaka till förstasidan