Växande coworking redo att bredda verksamheten

Convendum har tagit över driften av Klarnas kontor på Sveavägen 46 i Stockholm, och Helio satsar på friskvård och sport i sin nya anläggning i Solna. Är ett bredare koncept framtidsreceptet för coworking­aktörerna när segmentet växer?

Annons
Utbud och tillväxt i Storstockholm

År – Kvm – Antal anlägg
2019:  217.730 kvm (150)
2020: 255.700 kvm (161)
2021: 290.960 kvm (182)
2022: 350.590 kvm (217)
2023: 405.300 kvm (237)

Bruttoutbud plus signade anlägg.
2023 och framåt: 244 (420.925 kvm)
Källa: Yta.se

Visa faktaruta

Oscar Limbäck, operativ chef hos Convendum, är inte helt säker på att ett utökat servicebehov är nödvändigt för coworkingföretag, men är däremot säker på att företeelsen är här för att stanna.

– Fler och fler rapporter visar att coworking kommer att öka rejält de kommande åren sett till yta, fram till år 2030. Och det är klart att vi är öppna för anpassningar. Ju större vi blir, desto mer anpassningsbara blir vi.

För Convendums del har skräddarsydda lösningar blivit standard, åtminstone för de större kunderna. Det kan handla om rumsbildning, färger och var väggarna står. Så länge fastigheten klarar anpassningen bör det inte vara några problem, menar han.

Att Convendum har börjat med att drifta lokaler som företag själva hyr är nytt. I september släpptes den nya tjänsten, och först ut är avtalet med Klarnas kontor på Sveavägen 46.

– I och med samarbetet med Klarna tar vi steget från att vara bara en coworkingaktör till att bli en ”office as a service provider” och går in på en ny marknad. Klarna känner oss sedan tidigare och vet hur vi driftar kontor. Nu kan de fokusera på sin kärnverksamhet och stanna i sina egna lokaler.
Det handlar om att Convendum sätter in sin service och tar över leverantörer, reception, städ, kaffestationer och frukost.

– Det blir en win-win. Vi får utöva vår service, vi hittar en ny målgrupp – större företag som sitter i egna lokaler – samtidigt som kunden får en ökad flexibilitet.

Convendum har i dag skrivit kontrakt för 18 anläggningar i Sverige, främst i Stockholm.

För Klarnas del handlar det också om att företagets anställda får tillgång till Convendums 20 anläggningar runt om i Sverige. Just den delen finns också som en ny tjänst, där företag kan köpa ett antal medlemskap till sina anställda samtidigt som de sitter kvar i sina egna lokaler. De nya tjänsterna till trots – det är fortfarande coworking som är Convendums kärnverksamhet.

Yta.se ser ett trendbrott i antalet nya anläggningar som är signade för 2024 och framåt, jämfört med tidigare år, men efterfrågan på coworking växer fortfarande kraftigt. 2023 står dock segmentet fort­farande bara för omkring fyra procent av det totala kontorsutbudet i Storstockholm.

– Vi ser ingen mättnad i närtid för coworking, i alla fall inte om vi breddar begreppet till att innebära flexibla kontor överlag. Det som har hänt de senaste åren är att målgruppen för flexibla kontor krupit uppåt i storlek på företag, där marknaden gått från att vara mest för mindre team till att i dag attrahera även storbolag via olika produkttyper såsom egna avdelningar eller hybridkontor, säger Viktor Söderström,
vd för yta.se.

Han ser att i takt med att nya aktörer och nya koncept dyker upp breddas målgruppen, vilket gör att det finns gott om utrymme att växa.

Ett annat coworkingföretag som utökar och växer är Helio, som förvisso inte vill kalla sig för just coworkingaktör. Enligt vd Patrik Åström är företaget snarare bra på att bygga kontor, som en schweizisk armékniv under utveckling, precis som originalkniven har utvecklats under årens gång.

– Vi behöver göra kontor som gör att människor vill vara där. Det ställer nya krav på service och utbud för att skapa en plats dit folk vill gå för att jobba, säger han.

I Helios anläggning vid Slussen fanns det exempelvis en efterfrågan på en smidig mat- och dryckeslösning, så nu finns ett huskafé i lokalerna.

– Det är en del i att skapa attraktion. Det blir en gemensam mötesplats för hyres­gästerna, oavsett vilket företag du jobbar för. Man bryter bröd tillsammans helt enkelt, som det klassiska sättet att skapa gemenskap.

Helio satsar, förutom på inredning, även på sport och hälsa vid sina anläggningar i Sverige.

Även träning, hälsa och välmående efterfrågades och därför finns även ett gym, som inte är undanstoppat i källaren, och en tränare.

– Det är också en del av kniven, du fäller ut träning som en del av den. Gym har vi i alla våra anläggningar och träning bygger gemenskap, säger Patrik Åström.

I oktober förra året tecknade Helio kontrakt för sin elfte anläggning i det som tidigare kallades SAS-huset i Nationalstadsparken i Solna för öppning sommaren 2024. Förutom kontoret på en yta om 2 100 kvadratmeter kommer det finnas mängder av tillfällen att byta om till träningskläder. Helio kommer att kunna erbjuda löpcoacher, tennis- och padelbanor, lån av kajaker och swimrun på lunchen – möjligheterna för motion är med andra ord oändlig.

En aktör som har nischat sig är Metropole, som öppnade sin första anläggning precis innan pandemin i januari 2020. Bakom Metropole står Michel Fannoun och Jimmy Åkerfors, båda med bakgrund inom musikbranschen, vilket gör att det kanske inte är så konstigt att de har satsat på att bygga coworking för kreatörer inom tech- och medieindustrin.

Företaget erbjuder podcaststudio, livestreamstudio, ljudstudio och utrustning samt medieteknik, bland annat. Dessutom får företagen eller frilansarna som hyr in sig inreda lokalerna som de vill.

Vissa rum på deras anläggning vid Zinkensdamm är följaktligen helt målade i svart. Ett företag spraymålade hela rummet rosa. Metropole anpassar dessutom alla lokaler utifrån kreatörernas behov. Det kan handla om att ljudisolera eller att flytta en dörr.

Företaget har i dag fyra anläggningar på Södermalm i Stockholm, men kvadratmeterna är inte allt.

– Metropole är mer än bara sina lokaler. Vi har ingen ambition att bli ett nytt Convendum eller Wework – vi vill bygga ett media community, med hubbar strategiskt utplacerade för att kunna koppla ihop kreatörer och partners, och på sikt även förbättra frilansklimatet, säger Michel Fannoun, vd hos Metropole.

Många av Metropoles lokaler är studior för podcast- eller musikproduktion.

Deras anläggningar är efterfrågade, och i dag har företaget till och med en kölista från företag och frilansare som vill hyra. En av deras absolut första hyresgäster var Bad Flamingo, filmproduktionsbolaget med grundarna Camilla Läckberg, Alexander Karim och Baker Karim.

– Vi har jobbat extremt hårt, men vi har också fått mycket uppskattning. Folk sökte sig till Metropole tidigt, och det har blivit en dominoeffekt. Grannarna i lokalerna skapar synergier och möjligheter för varandra, säger Michel Fannoun.

Metropole är dock inte ensamt om att erbjuda speciallösningar för kreatörer. A House, som under våren 2023 blev hälftenägda av Atrium Ljungberg, har i dag en anläggning på Östermalm, men bolaget sköter också driften i delar av Filmhuset. Fem öppningar är dock på gång fram till 2026 – fyra i Stockholm och en i Göteborg.

– När vi startade för sju år sedan bestämde vi oss för att inte vända oss till alla, som våra konkurrenter gör. Convendum och Helio gör ett jättefint jobb, men de är mer generalister och för alla, säger vd Johan Almquist.

I lokalerna i tidigare Arkitekturskolan på Östermalm i Stockholm sitter personer som jobbar inom musik, mat, mode och media, och i deras nya lokaler i Slakthusområdet blir fokus mot mat och dryck, musik och design. Johan Almquist tror att det är absolut nödvändigt att coworkingföretag både är nischade och att man lägger till fler tjänster till sin service.

– Det kommer att uppstå en massa coworkingaktörer som erbjuder flexibilitet och yta, det klassiska gamla kontors­hotellet. Jag tror den inriktningen kommer att vara överetablerad en vacker dag. Det är viktigt att koppla på tjänster, skapa community och möjligheten att göra affärer tillsammans så långt det är möjligt och att våga utveckla den typen av affärer.

Han pratar om tre olika sorters tjänster – den funktionella med flexibilitet som reception, yta, wifi och konferensrum; den mjukare med inspirerande och talangdragande verksamheter som föreläsningar, utbildning, programserier och nätverksskapande träffar; den tredje kan handla om praktiska tjänster som förenklar livet som bland annat paketuthämtning, kemtvätt och hunddagis.

– Man får inte glömma bort att det är ett talangkrig mellan företagen. Det måste vara roligt, utvecklande och spännande att gå till jobbet. Jag tror att community och coworking kan vara ett verktyg för arbetsgivarna att få tillbaka personalen till kontoret efter pandemin. De mjuka tjänsterna är de svåraste att skapa, och där har vi lagt mycket tid. Vi hoppas att det ska vara vårt framgångskort när vi utvecklar våra affärer, säger Johan Almquist.

Oscar Limbäck hos Convendum säger att företaget alltid lyssnar på kundernas behov och om det efterfrågas tjänster som inte redan finns på bolagets anläggningar, som till exempel studior för podd- eller livestreaming, löser bolaget det. Han tror också att coworking kan fylla en viktig funktion när företagen står med halvtomma lokaler eftersom personalen inte har kommit tillbaka till 100 procent efter pandemin.

Tror du att fler företag kommer lämna sina lokaler och flytta till coworking?
– Det beror på vad coworkingaktörerna kan erbjuda. Flexibilitet, arbetsmiljö och företagskultur är viktiga frågor för framtidens arbetsliv. En av våra styrkor är att vi skapar arbetsplatser som företag vill erbjuda sina anställda och vi möter de behov som framtidens arbetsplatser ställer. Det lockar definitivt företag till oss, säger Oscar Limbäck.

För Patrik Åström och Helio handlar det mer om att göra riktigt bra kontor än att utöka bredden på tjänsterna.

– Vi gör kontor som människor älskar och det kommer ju att ändra sig över tid. Det är viktigt att följa med i varför människor älskar sitt kontor. Sedan får man inte glömma bort att ett kontor ska göra att du blir jättebra på ditt jobb. Ett habegär till kontoret är detsamma som att bli asbra på jobbet, säger Patrik Åström hos Helio.

Patrik Åströms framtidsspaning är att kraven blir större för vad ett kontor behöver vara.

– Då måste den schweiziska armékniven bli större och större för att skapa relevanta kontor. Man måste uppfinna tillsammans med dem som behöver kontoren. Jag tror att subtilt servade kontor kommer att vara en stor del av Stockholms kontorsmarknad framöver.

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

”Vi tror att det blir en outperformance”

FV Fokus. FV frågar ut Albin Sandberg, fastighetsanalytiker på Kepler Cheuvreux. Positiv syn på framtiden. Bolag som överraskat och underpresterat. Aktier att hålla extra koll på under 2025.

Nrep-grundarens nya bolag gör första förvärvet

Rickard Svensson Dahlbergs nya bolag köper en stor och ny logistikfastighet.

Vann dragkampen om WSP – hyr ut hela 8.500 kvm

Klart för flytt. Läs om hur många flyttalternativ som fanns och hur mycket lokalytan minskas.

Säljer 22 fastigheter för 600 miljoner

Ett av landets största inom segmentet. Flaggar för försäljning av resten – och därmed helt lämna Sverige.

Så ska ödslig citygalleria fyllas

30 procent vakansgrad och en unik tom byggnad kräver dyra investeringar.

Klart om Operahusets framtid – generösa donationer

Tre donationer ligger bakom. Läs hur det nya operahuset blir.

Han vann Vem Vet Mest i Fastighetsvärlden

60 tävlade – och en panel blickade in i framtiden, efter vinnare och förlorare.

Lokalerna som töms efter Buttericks konkurs

Sju fastighetsägare drabbas.

Advokatfirma flyttar till citys kanske bästa lokal

Ännu en advokatbyrå flyttar, ganska långt.

Serneke startar nytt koncept

Efter tyska Serneke Sverige-konkursen. Startar tre nya bolag inom bygg och fastighet.

Bygger destinationshotell i tullnära läge

På jakt efter operatör till spektakulärt hotell på 16 våningar, precis utanför tullarna.

Helsnurrigt även hos Hufvudstaden

Gör udda uthyrning, till succékoncept.

Klart: Skapar 36.000 kvm kontor på Kungsholmen

Lagakraftvunnen detaljplan. Tillbyggnation av tre våningar med 14.000 kvm.

Bank nära ta över stor prestigefastighet

FV avslöjar drama. Förlängt i sista stund.

Tillbaka till förstasidan