Tre av fyra kan tänka sig en ”tredje arbetsplats”
En global konsumentundersökning från Accenture undersöker beteendeförändringar under Covid-19-pandeminr. I undersökningen deltog närmare 10.000 människor från 19 länder, däribland Sverige. Det visar bland annat att tre av fyra vill kunna jobba på en tredje arbetsplats, utöver hem och kontor.
Undersökningen från Accenture visar att både återförsäljare inom detaljhandeln samt flera reseföretag nu går från att reagera på krisen till att omforma sina tjänster och produkter. Rapporten visar att 95% av respondenterna tror att minst en livsstilsförändring de skaffade sig under pandemin kommer att förbli permanent. Många branscher kommer således behöva göra en omvärdering kring hur de ska möta konsumenternas nyfunna behov.
– Pandemins effekter kommer med största sannolikhet att hålla i sig under en lång tid framöver. Det är en tydlig indikation på hur konsumentinriktade företag behöver vara flexibla, motståndskraftiga och lyhörda inför olika förändringar, säger Peter Lindell som arbetar inom Accentures affärsområde detaljhandel i en kommentar.
En av de huvudsakliga trenderna är ”den tredje arbetsplatsen”: Pandemin tvingade fram ett snabbt skifte till hemarbete och många i undersökningen uttryckte en önskan om flexibilitet gällande hur och var de arbetar framöver.
Fler än tre av fyra (79%) av de tillfrågade angav att de ibland skulle vilja arbeta från ”en tredje arbetsplats” – en annan plats än sitt hem eller jobb.
Fler än hälften angav att de skulle vara villiga att betala upp till 100 dollar, motsvarande drygt 850 kronor, per månad ur egen ficka för att kunna arbeta på ett kafé, bar, hotell eller kontorshotell. Detta visar på en potentiell möjlighet för aktörer inom hotellbranschen och detaljhandeln att öka sina intäkter.