Svensk Handel: 6.000–11.000 butiker väntas stänga

De senaste sex åren har var tionde butik i sällanköpshandeln – motsvarande 5.000 butiker – tvingats stänga igen. De kommande åtta åren väntas 6.000 till 11.000 butiker att tvingas klappa igen, enligt en prognos från Svensk Handel.

Detta framgår i Svensk Handels rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet 2018” som också visar att var sjunde butik inom modehandeln, var sjätte inom sporthandeln och var femte inom elektronikhandeln har försvunnit sedan 2011.

– Digitaliseringen och den nya globala marknaden för konsumenter förändrar snabbt spelplanen för handeln och utmanar tidigare framgångsrika affärsmodeller. Konkurrensen i handeln är stenhård och marginalerna pressas”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Under förra året stod e-handeln för i princip hela tillväxten i sällanköpshandeln. Två år tidigare var motsvarande siffra en fjärdedel. Det har också medfört att antalet nya e-handelsföretag har fördubblats. Digitaliseringen har samtidigt gjort konsumentens handel internationell – 6 av 10 handlade exempelvis från utlandet under förra året.

– Vi ser ett ökat utlandsläckage som kommer att intensifieras när plattformar som Amazon kliver in på den svenska marknaden. För att jobb och företag ska stanna i den svenska detaljhandeln krävs att politiker förstår handelns nya verklighet och ger företagen rätt förutsättningar att konkurrera”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Förändring i antalet butiker 2011-2017 efter bransch, enligt Svenk Handel:

  • Skohandel: –21%
  • Elektronik: –21%
  • Heminredning: – 20 %
  • Sport: –18%
  • Leksaker: –14%
  • Kläder: –13%

Bygghandel samt heminredning och möbler anes

För att svenska handlare ska kunna konkurrera på rimliga villkor med omvärlden efterlyser Svensk Handel bland annat ökade satsningar på digital spetskompetens, att miljö- och produktskatter och villkor harmoniseras med omvärlden samt att Sveriges höga arbetsgivaravgifter anpassas nedåt.

  •  Totalt väntas e-handeln utgöra 22 till 33 procent av den svenska detaljhandeln år 2025.
  • Inom sällanköpsvaruhandeln kommer näthandeln att stå för mellan 31 och 46 procent, varav utlandshandeln väntas utgöra 8 till 17 procent.
  • Antalet butiker i sällanköpshandeln väntas minska med mellan 6.000 och 11.000 och antalet sysselsatta kommer att minska med mellan 28.000 och 49.000 till år 2025.
  • Försäljningen av dagligvaror på nätet väntas uppgå till mellan 6 och 11 procent.
  • Antalet butiker för dagligvaruhandel bedöms vara oförändrad jämfört med idag, cirka 12.300 enheter.

Fler Nyheter från förstasidan

Digital aktör söker 2.000 kvm i innerstaden

Expanderar och vill jämföra alternativ.

”SMS-låneränta” för skakig bostadsutvecklare

Villkoren motsvarar årsränta på över 145 procent.

Wihlborgs hyr ut 8.200 kvm i centrala Malmö

Fyller upp efter Tullverkets flytt.

Amastens hemliga investerare nu offentlig

Blir en av de största ägarna i bolaget med nära 19 procent av aktierna efter riktad nyemission.

Spotifyhuset var nästan uthyrt till annan hyresgäst

Det var väldigt nära att bli flytt för streamingjätten.

Går från Riksbyggen till Finansdepartementet

Kommer att jobba under ledning av bostadsministern.

Rikshem utökar beståndet i Kalmar

Ett 15-årigt hyresavtal är tecknat för fastigheten.

Danska konkurrenten vill utmana hotelljättarna

Siktar på upp till 60 hotell i Sverige.

Andersson in i Nyfosas styrelse – ordföranden slutar

Det stuvas om i styrelsen för det offensiva bolaget. Bengt Kjell berättar om beslutet.

Högt tryck på kvinnlig investerarklubb

Medlemsantalet har exploderat.

Fortsatt förtroende för Nuder i Hemsö

”Har gjort en värdefull insats på ett förtroendefullt sätt.”

Nils Pers lämnar Stena

Två trotjänare lämnar bolaget som satsar allt hårdare på projekt.

Köper för halv miljard inom tullarna

K-märkt fastighet får ny ägare efter 13 år.

Spotifys oväntade drag

Behåller hela ytan trots nya lokalerna i Urban Escape.

Tillbaka till förstasidan