Svensk Handel: 6.000–11.000 butiker väntas stänga

De senaste sex åren har var tionde butik i sällanköpshandeln – motsvarande 5.000 butiker – tvingats stänga igen. De kommande åtta åren väntas 6.000 till 11.000 butiker att tvingas klappa igen, enligt en prognos från Svensk Handel.

Detta framgår i Svensk Handels rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet 2018” som också visar att var sjunde butik inom modehandeln, var sjätte inom sporthandeln och var femte inom elektronikhandeln har försvunnit sedan 2011.

– Digitaliseringen och den nya globala marknaden för konsumenter förändrar snabbt spelplanen för handeln och utmanar tidigare framgångsrika affärsmodeller. Konkurrensen i handeln är stenhård och marginalerna pressas”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Under förra året stod e-handeln för i princip hela tillväxten i sällanköpshandeln. Två år tidigare var motsvarande siffra en fjärdedel. Det har också medfört att antalet nya e-handelsföretag har fördubblats. Digitaliseringen har samtidigt gjort konsumentens handel internationell – 6 av 10 handlade exempelvis från utlandet under förra året.

– Vi ser ett ökat utlandsläckage som kommer att intensifieras när plattformar som Amazon kliver in på den svenska marknaden. För att jobb och företag ska stanna i den svenska detaljhandeln krävs att politiker förstår handelns nya verklighet och ger företagen rätt förutsättningar att konkurrera”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Förändring i antalet butiker 2011-2017 efter bransch, enligt Svenk Handel:

  • Skohandel: –21%
  • Elektronik: –21%
  • Heminredning: – 20 %
  • Sport: –18%
  • Leksaker: –14%
  • Kläder: –13%

Bygghandel samt heminredning och möbler anes

För att svenska handlare ska kunna konkurrera på rimliga villkor med omvärlden efterlyser Svensk Handel bland annat ökade satsningar på digital spetskompetens, att miljö- och produktskatter och villkor harmoniseras med omvärlden samt att Sveriges höga arbetsgivaravgifter anpassas nedåt.

  •  Totalt väntas e-handeln utgöra 22 till 33 procent av den svenska detaljhandeln år 2025.
  • Inom sällanköpsvaruhandeln kommer näthandeln att stå för mellan 31 och 46 procent, varav utlandshandeln väntas utgöra 8 till 17 procent.
  • Antalet butiker i sällanköpshandeln väntas minska med mellan 6.000 och 11.000 och antalet sysselsatta kommer att minska med mellan 28.000 och 49.000 till år 2025.
  • Försäljningen av dagligvaror på nätet väntas uppgå till mellan 6 och 11 procent.
  • Antalet butiker för dagligvaruhandel bedöms vara oförändrad jämfört med idag, cirka 12.300 enheter.

Fler Nyheter från förstasidan

Peabs bostadsaffär ger fortsatt bra resultat

Försäljningen ned, men ändå hävdad, och fortsatt bra rörelseresultat.

Tuff kamp bakom bostadsaffär på Östermalm

Tog hem spelet genom flera kreativa grepp – trots vågad prisbild.

Batljan miljardköper trähus – 50-årigt hyresavtal

Kommunen hyr allt i 50 år.

SBB har affärer för 2 miljarder på gång

Snabbväxaren tar sats igen efter ett lite lugnare köptempo.

Pareto säljer XXL:s centrallager i Örebro

Säljer till rekordlåg yield och med 100 mkr i vinst efter tre års innehav.

Gorosch: "Känns konstigt att lämna min lilla baby"

Slutar efter nästan elva år inom bolaget. Får ny vd-roll.

Skanska kan bygga 50 procent större i city

Stockholms Stad ger inom kort klartecken för projektet.

Wilner Andersons nya jobb

Tidigare vd på Agora och Steen & Ström Sverige.

435 miljoner för tomten i Hagastaden

Svåra förutsättningar för bygget sänkte priset.

Midroc och Serneke utvecklar ny stadsdel

Förvärvar två fastigheter i strandnära läge för att utveckla en ny stadsdel.

Bildextra: Så blir nya Bank Hotel

Det senaste hotelltillskottet i centrala Stockholm. Se de första bilderna.

Isabella Löwengrip hyr i Urban Escape 

Ser möjligheter att expandera och attrahera nya samarbeten.

Restaurangkedja laddar för svensk expansion

Vill ha 5-7 restauranger i Stockholmsområdet.

Tillbaka till förstasidan