Na-kd öppnar i Fredstan, i Best of Brands före detta lokaler på Fredsgatan 12.

Digitala modejätten Na-kd öppnar pop-up i Fredstan

Modeföretaget Na-kd skruvade om sin strategi och är mer framgångsrika än någonsin. Nu slår de upp dörrarna till en popupbutik hos Vasakronan i Fredstan i hemmastaden Göteborg. Na-kd öppnar i Best of Brands före detta lokaler.

Annons

Fredstan i centrala Göteborg är ett område som Vasakronan tillsammans med bland andra Hufvudstaden satt på kartan. I området finns shopping, service och restauranger. I april är det premiär för na-kd:s pop up-butik som öppnar på Fredsgatan 12.

– Vi kommer från Göteborg så för oss var det naturligt att öppna här. Området har dessutom en bra mix av butiker och varumärken, säger Magnus Hjörne, medgrundare och Wholesale/Retail Director på na-kd.

Na-kd startade 2015. Konceptet var trendigt mode och accessoarer som inte kostade skjortan. Satsningen var online, global och målgruppen kristallklar: millennials. Alltså personer födda sent 80-tal fram till i slutet av 90-talet.

– Millennials agerar och tänker annorlunda. De vill följa och dela innehåll på sociala medier, helst bilder och videos. De vill inte se retuscherade supermodeller utan följa influencers, riktiga människor som delar med sig av sin stil och sin vardag, säger Magnus Hjörne.

Na-kd skapade närvaro i sociala kanaler och knöt till sig influencers över hela världen. Idag har företaget mer än 1,9 miljoner följare. Över 90 procent av de som shoppar är yngre än 30 år, nästan 70 procent är under 25.

Na-kd har blivit ett av Europas tjugo snabbast växande företag inom modeindustrin. 2017 var omsättningen över 400 miljoner kronor.

– Från start var vår strategi enbart digitalt. Länge valde vi att säga nej till fysiska butiker. Men när de stora varuhusen i Europa hörde av sig och ville sälja vårt varumärke började vi fundera.

Na-kd skruvade om strategin. Nu finns de på 1.000 försäljningsställen i Europa, inklusive stora varuhus som El Corte Inglés i Spanien, Peek & Cloppenburg i Tyskland och Galerie La Fayette i Frankrike och Magasin i Danmark.

– Att shoppa är socialt – styrkan med en fysisk butik är upplevelsen. Försäljning online lär fortsätta öka, men den fysiska butiken kommer aldrig försvinna, säger Magnus Hjörne.

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Johan Jenny Ehrenberg, ETC Bygg.

”Vi har crowdfundat 240 mkr för att bygga hus”

Bygger klimatpositiva hyreshus på flera ställen i Sverige. Har hyllats av FN.

Obos, Örnsberg.

Obos köper för 323 mkr i södra Stockholm

Vill bygga 154 bostäder. Nya detaljplaner under framtagande.

Här är Weworks oväntade comeback

Har 600.000 kvm coworkingkontor i landet.

Köper för 150 mkr i Malmö

Andra förvärvet på kort tid för Logistea.

Bilder: Nyöppning för hotell vid Norra Bantorget

Efter två års renovering öppnar hotellet med 246 rum upp mitt i centrala Stockholm.

Vill sälja fängelse – slopar 250 bostäder

Köpte av staten för åtta år sedan. Finns intresserade köpare av den kulturhistoriskt värdefulla fastigheten.

Hagabacken i jv med Tecto

Fyra fastigheter ingår. Expanderar i södra Sverige.

Avbryter affär med SBB

SBB ville sälja på ön – men Region Gotland väljer nu att backa.

Köper fastighet på Söder för 170 miljoner

Fastighet i ”smålyxigt” läge. Innehåller 64 bostäder.

Del 2: Så implementerar fastighetsbolagen CSRD

Andra lektionen i ny skola. Nu rapport direkt från verkligheten.

Allmännytta vill sälja 224 bostäder

Behöver pengar för att renovera och för att bygga nytt.

Arwidsro köper för 440 mkr

Säljaren köpte fastigheten som utvecklingsfastighet våren 2018.

Välkänd trio drar sig ur projekt om 187.000 kvm

Väljer att hoppa av nära Stockholm, berör både stora volymer kontor och bostäder. FV visar illustrationer över volymerna.

Tillbaka till förstasidan