Annica Ånäs och Johan Almquist.

Atrium Ljungberg blir hälftenägare i A house

Atrium Ljungberg förvärvar 50 procent av aktierna I coworkingbolaget A house. Planen är att A house ska expandera, bland annat i AL:s fastigheter vid nya Slussen och i Slakthusområdet.

Annons

Atrium Ljungberg har värderat A house till drygt 40 miljoner kronor och förvärvat hälften av bolaget. Till det avser Atrium Ljungberg investera ca 50 miljoner under de kommande åren för den framtida expansionen.

– A house har en unik förmåga att skapa destinationer med stark personlighet som utgår från fastighetens själ, och som sedan fylls med ett levande innehåll. På samma sätt jobbar Atrium Ljungberg då vi utvecklar platser. Affären bygger på våra delade värderingar och de stora möjligheter som finns till ett ömsesidigt utbyte, säger Annica Ånäs, vd för Atrium Ljungberg.

Sedan tidigare helägs coworkingbolaget United Spaces av Castellum. Wallenstam är stor ägare i Convendum. Svenska Hus/Gullringsbo har ett mindre ägande i Helio. Nu är det alltså Atrium Ljungberg som kliver in i en coworkingfirma.

Med bakgrund inom kreativa näringar – mat, mode, media, musik och film – är ambitionen att A house i sina kommande hus ska bli ett nav för kreativ utveckling även inom andra näringar där behovet av innovation växer.

– När vi startade A house var visionen att bli en smältdegel där svenska kreativa bolag kunde finna sin plats i världen och utveckla idéer med global inverkan. Vår modell handlar om att underlätta relationsbyggande och idéskapande, säger Johan Almquist, medgrundare av A house. Han har fram till nu varit bolagets styrelseordförande och blir nu vd i bolaget.

Johan Almquist, A house, Zara Larsson, A house, Linus Kjellberg, Atrium Ljungberg, Mattias Celinder, Atrium Ljungberg, Annica Ånäs, Atrium Ljungberg, Richard Hammarskiöld, A house. Foto: Peter Rutherhagen

På en konkurrensutsatt coworking-marknad innebär A house kreativa koncept en tydlig differentiering, vilket både den tidigare Arkitekturskolan och Filmhuset är bevis på. Nu planerar A house att expandera till ytterligare fem destinationer, inklusive nya Slussen och Slakthusområdet där Atrium Ljungberg har stora fastighetsbestånd. Därtill väntar öppningar i andra svenska storstäder.

– Genom de nya etableringarna breddar vi erbjudandet och riktar oss även till nya branscher och sammanhang. Varje hus kommer att ha sin egen inriktning och den röda tråden mellan alla våra destinationer är just fokuset på kreativ utveckling, fortsätter Johan Almquist.

A house har varit lönsamma sedan dag ett. 2022 gjorde bolaget drygt fem miljoner kronor i resultat efter finansnetto på 37 miljoner i omsättning, vilket ger en vinstmarginal på 13,7%. Många spännande hyresgäster har utvecklats på A house, såsom Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab, Voi, Sting som utsetts till världens bästa inkubator, Spendrups utvecklingsbryggeri Omaka och den nya krogen Tengu. Beryktade events har också varit en del av det framgångsrika konceptet.

– A house har verkligen bevisat att man kan bygga ett starkt och lönsamt community och locka till sig oerhört intressanta hyresgäster. Man skapar en miljö som inte bara lockar etablerade namn utan också föder nya fantastiska idéer och initiativ, säger Annica Ånäs.
På A house sitter frilansare och startups, konsultbyråer och kreatörer av olika slag. Genom partnerskapet med Atrium Ljungberg kommer en ny målgrupp att bli större företag. A house destinationer blir ett nätverk över staden som kan användas som kompletterande kontorsplats, där A house blir en länk mellan huvudkontoret och hemmakontoret.

– Atrium Ljungberg och vi är samma andas barn. Vi delar passionen för platsers själ, att ta vara på husen, och vi tror på att de bästa platserna skapas i samverkan mellan de som verkar där, säger Johan Almquist.

Genom affären köper Atrium Ljungberg ut ett antal tidigare delägare i A house. Resterande del ägs av medgrundarna Johan Almquist, Zara Larsson och Richard Hammarskiöld. Det kommer att fortsätta leda verksamheten.

A house har idag två anläggningar, dels den uppmärksammade vid gamla Arkitekturskolan (med Balder som fastighetsägare), dels i Filmhuset (Filminstitutet), båda i Stockholm. A house planerar även att öppna i Magasin 113 i Göteborg (Peab).

Fler Nyheter från förstasidan

Gärahovs Bygg i konkurs

Anställda i ledande position kommer polisanmälas.

Axfast spelar Monopol på östra Kungsgatan

FV summerar Axfasts stora förvärv längs den välkända gatan.

Castellum säljer för en miljard

Avyttrar tio fastigheter om 65.000 kvm lokaler. FV berättar om de aktuella fastigheterna.

Podcast: Om lyckat solcellsinitiativ & klimatfrågan

Maria Perzon från Castellum gästar senaste avsnittet för att prata om bland annat ett lyckat solcellsinitativ och tron på ökad biologisk mångfald.

Areim bakom jätteköp för hela 5 miljarder

Läs om strategin framåt.

K-Fastigheter i mål med dansk miljardförsäljning

Genomför affär för 1,1 miljarder kronor.

Axfast köper dubbelt vid Hötorget

Miljardaffär i centrala Stockholm. Två fastigheter byter ägare i transaktion.

Kuylenstiernas misstänkta utpressare gripna

En känd kvinnlig brottsling och en advokat har gripits.

Ledande konsult lämnar – startar eget bolag

Konsultfirman tappar ytterligare en senior medarbetare.

Fabege hyr ut 4.300 kvm

Hyreskontrakt på tio år tecknat med företag bakom internationellt kända varumärken.

Stor investering vid Karlaplan – 15-årigt kontrakt

Fv berättar om investeringen och projektet.

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Tillbaka till förstasidan