Annica Ånäs och Johan Almquist.

Atrium Ljungberg blir hälftenägare i A house

Atrium Ljungberg förvärvar 50 procent av aktierna I coworkingbolaget A house. Planen är att A house ska expandera, bland annat i AL:s fastigheter vid nya Slussen och i Slakthusområdet.

Annons

Atrium Ljungberg har värderat A house till drygt 40 miljoner kronor och förvärvat hälften av bolaget. Till det avser Atrium Ljungberg investera ca 50 miljoner under de kommande åren för den framtida expansionen.

– A house har en unik förmåga att skapa destinationer med stark personlighet som utgår från fastighetens själ, och som sedan fylls med ett levande innehåll. På samma sätt jobbar Atrium Ljungberg då vi utvecklar platser. Affären bygger på våra delade värderingar och de stora möjligheter som finns till ett ömsesidigt utbyte, säger Annica Ånäs, vd för Atrium Ljungberg.

Sedan tidigare helägs coworkingbolaget United Spaces av Castellum. Wallenstam är stor ägare i Convendum. Svenska Hus/Gullringsbo har ett mindre ägande i Helio. Nu är det alltså Atrium Ljungberg som kliver in i en coworkingfirma.

Med bakgrund inom kreativa näringar – mat, mode, media, musik och film – är ambitionen att A house i sina kommande hus ska bli ett nav för kreativ utveckling även inom andra näringar där behovet av innovation växer.

– När vi startade A house var visionen att bli en smältdegel där svenska kreativa bolag kunde finna sin plats i världen och utveckla idéer med global inverkan. Vår modell handlar om att underlätta relationsbyggande och idéskapande, säger Johan Almquist, medgrundare av A house.

Han har fram till nu varit bolagets styrelseordförande och blir nu vd i bolaget.

Johan Almquist, A house, Zara Larsson, A house, Linus Kjellberg, Atrium Ljungberg, Mattias Celinder, Atrium Ljungberg, Annica Ånäs, Atrium Ljungberg, Richard Hammarskiöld, A house. Foto: Peter Rutherhagen

På en konkurrensutsatt coworking-marknad innebär A house kreativa koncept en tydlig differentiering, vilket både den tidigare Arkitekturskolan och Filmhuset är bevis på. Nu planerar A house att expandera till ytterligare fem destinationer, inklusive nya Slussen och Slakthusområdet där Atrium Ljungberg har stora fastighetsbestånd. Därtill väntar öppningar i andra svenska storstäder.

– Genom de nya etableringarna breddar vi erbjudandet och riktar oss även till nya branscher och sammanhang. Varje hus kommer att ha sin egen inriktning och den röda tråden mellan alla våra destinationer är just fokuset på kreativ utveckling, fortsätter Johan Almquist.

A house har varit lönsamma sedan dag ett. 2022 gjorde bolaget drygt fem miljoner kronor i resultat efter finansnetto på 37 miljoner i omsättning, vilket ger en vinstmarginal på 13,7%. Många spännande hyresgäster har utvecklats på A house, såsom Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab, Voi, Sting som utsetts till världens bästa inkubator, Spendrups utvecklingsbryggeri Omaka och den nya krogen Tengu. Beryktade events har också varit en del av det framgångsrika konceptet.

– A house har verkligen bevisat att man kan bygga ett starkt och lönsamt community och locka till sig oerhört intressanta hyresgäster. Man skapar en miljö som inte bara lockar etablerade namn utan också föder nya fantastiska idéer och initiativ, säger Annica Ånäs.
På A house sitter frilansare och startups, konsultbyråer och kreatörer av olika slag. Genom partnerskapet med Atrium Ljungberg kommer en ny målgrupp att bli större företag. A house destinationer blir ett nätverk över staden som kan användas som kompletterande kontorsplats, där A house blir en länk mellan huvudkontoret och hemmakontoret.

– Atrium Ljungberg och vi är samma andas barn. Vi delar passionen för platsers själ, att ta vara på husen, och vi tror på att de bästa platserna skapas i samverkan mellan de som verkar där, säger Johan Almquist.

Genom affären köper Atrium Ljungberg ut ett antal tidigare delägare i A house. Resterande del ägs av medgrundarna Johan Almquist, Zara Larsson och Richard Hammarskiöld. Det kommer att fortsätta leda verksamheten.

A house har idag två anläggningar, dels den uppmärksammade vid gamla Arkitekturskolan (med Balder som fastighetsägare), dels i Filmhuset (Filminstitutet), båda i Stockholm. A house planerar även att öppna i Magasin 113 i Göteborg (Peab).

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

JM byggstartar 86 bostäder – av totalt 480

Ska bygga totalt fyra kvarter i närförort till Stockholm.

Köper av SBB för 91 miljoner

Kommunalt bolag köper fastighet som hyrs av staden. ”Förvärvet är ett viktigt steg för oss.”

Fabege börjat demontera – för 65.000 kvm nytt

Arenastadens kanske bästa läge. Taktiken för att börja bygga. Den smarta läsningen. Redo att tjuvstarta.

Erik Hävermark, Sveafastigheter.

”Saknar en politik med en bostadssocial inriktning”

FV Fokus. FV intervjuar Erik Hävermark, vd på Sveafastigheter.Om att ha startat nyproduktion i Skellefteå. Om att svensk politik saknar bostadssocial inriktning. Om de höga byggpriserna.Om att ta arkitekturens roll på allvar.

Går in i Företagsparken med 1,6 miljarder

Förvärvar 15,9 procent av aktierna i 6-miljardersbolaget.

Affärsanalys

Ny riktnivå för nya skolfastigheter

En modern skolfastighet blir nytt riktmärke.

Polisanmälan mot Engelbert läggs ned

Efter avslutad stämning – nu läggs även förundersökning ner.

Kanadensiskt storköp av logistikfastigheter

En handfull fastigheter ingår i transaktionen. FV berättar mer om fastigheterna i storaffären.

Säljer för nästan miljard i centrala Göteborg

Hela 50.000 kvm lokaler ingår i transaktionen som planerats i flera år.

Säljer för över miljard

8 procent över värdering.

Projekt

Södertälje växer på höjden i The Dock

Södertäljes nya hotell blir också stadens högsta byggnad.

Krönika

Öppna upp när avstånden ökar

”Plötsligt ser du mötesplatsen i stället för en öde stenöken.”

Johan Jenny Ehrenberg, ETC Bygg.

”Vi har crowdfundat 240 mkr för att bygga hus”

Bygger klimatpositiva hyreshus på flera ställen i Sverige. Har hyllats av FN.

Tillbaka till förstasidan