100 år – Hufvudstaden i topp igen i Nöjd Kund-index
Slussgården kommer fyra. I årets upplaga av den årliga Nöjd Kund-undersökningen, Fastighetsbarometern, placerar sig Hufvudstaden i likhet med föregående år främst av de företag som medverkar i undersökningen.
Hufvudstaden når denna gång ett resultat om 83 på en 100-gradig skala. Genomsnittet för branschen var 75. Hufvudstaden hade högst värde på läge, felanmälan, service, anpassning, lokal, inomhusklimat och image.
På delad andraplats kom Norrporten och Humlegården, båda med ett NKI på 82. På fjärde plats kom Slussgården med 81 (ägs av SKL, beståndet består av åtta fastigheter, varav sex nära Slussen) och på femte plats placerade sig Diligentia med 80.
– Topplaceringen är särskilt glädjande då vi i år fyller 100 år och har i stort sett samma affärsidé nu som 1915 – och den grundar sig på att sätta våra hyresgäster i centrum, säger Ivo Stopner, VD Hufvudstaden.
Totalt deltog 14 bolag i årets undersökning (17 ifjol). Det bolag som fick sämst NKI-värde fick 64.
När det gäller den årliga NKI-undersökningen Fastighetsbarometern Butik vann Välla Centrum – för åttonde året i rad! Köpcentret i Helsingborg ägs av Diligentia. Övriga placeringar är hemliga. Totalt deltog 17 anläggningar, från en handfull fastighetsbolag, i granskningen. Den som fick sämst betyg fick 42.
– Förra året sade jag att det skulle bli en utmaning att bibehålla den höga kundnöjdheten och kanske till och med förbättra den. Därför känns det nästan lite overkligt att vi har lyckats med just detta. Kronan på verket är dessutom att vi har uppnått vår högsta poäng någonsin, säger Niklas Blonér, centrumche vid Väla Centrum.
Fastighetsvärlden Idag 2015-10-21