Porträtt

Tar det till en ny nivå

Hotellguru. En sak är säker, Hans Åke Petersson älskar hotell. Han har varit involverad i många nysatsningar och letar nyfiket efter nya idéer och trender. Hotell och hotellfastigheter tilldrar sig allt större intresse från många håll, därför växlar han nu upp verksamheten i rådgivningsföretaget Annordia.

Hans Åke Petersson

Född:
1952, i Kungsbacka.

Bor:
Kungsbacka.

Utbildning:
Handelshögskolan i Göteborg.

Karriär:
Efter en inledande utflykt till detaljhandeln har han oavbrutet jobbat med hotell sedan 1984.

Aktuell:
Expanderar nu verksamheten i Annordia, en av de ledande rådgivarna för investeringar och utveckling av hotellfastigheter.

Karriären i korthet
–1976: Handelshögskolan Göteborg.
1977–1984: Olika positioner inom detaljhandeln, bl.a. Sportex.
1984: Home Hotel.
1989: Vd Annordia.

Visa faktaruta

Efter att under sex år ha kuskat runt 6 000 mil per år i bil i tjänsten fick Hans Åke Petersson nog. Han sa upp sig och startade eget. Familjen hade utökats och med två småbarn hemma ville han vara mer närvarande där.

Men varför flängde han land och rike runt med sin bil då? Jo, 1984 blev han headhuntad och erbjuden delägarskap i ett mindre hotellbolag, Home Hotel. Det lät lockande så han hoppade på erbjudandet, och resandet blev omfattande under uppbyggnaden av kedjan.

Tiden med Home Hotel påverkade honom starkt. Han hade hamnat inom rätt gebit, kände han, så när han startade egen konsultverksamhet var det helt klart att konsultverksamhet kring hotellfrågor i olika former var det han ville jobba med – och företaget han startade då är detsamma som han driver i dag, även om den har bytt namn till Annordia.

Åren efter Handelshögskolan i Göteborg i slutet av 70-talet hade mest bjudit på jobb inom detaljhandeln. Med hotell fick han förena företagsekonomikunskaper med andra intressen som design, arkitektur och resor – det kändes helt rätt.

När han gick in som mindre delägare i Home Hotel hade man endast tre hotell. När han sedan checkade ut sex år senare så hade bolaget vuxit till ett 20-tal hotell.

I affärsidén ingick att finna historiska byggnader och göra om dem till spännande och ombonade hotell för affärsresenärer. De skulle kännas lite som ett andra hem.

Hans Åke Petersson tycker att man lyckades åstadkomma mycket på relativt kort tid och anser att man var väldigt tidigt ute med företeelser som sedan blivit vanliga. Bland annat använde man sig av ”story telling” och placerade hotellet i ett intressant sammanhang. Det var ett fängelse, ett packhus, ett missionshus och mycket annat som byggdes om till moderna hotell men med bevarande av mycket historia. Den historiken använde man sig av i marknadsföringen av respektive hotell. Det fungerade över förväntan.

En annan idé som fungerade väldigt bra var att låta en matbuffé på tidiga kvällen ingå i rumspriset. För affärsresenärer med traktamenten blev det ju ”lönsamt” att välja rum hos Home Hotel. Marknadsföring från mun till mun är som bekant både stark och billig.

– Endast ett par år efter att vi hade startat blev vi uppmärksammade av branschen. Jag blev kallad till ett stort branschevenemang i Spegelsalen på Grand Hôtel och fick mycket stolt å företagets vägnar ta emot förstapriset – den så kallade ”Hotel Oscar” – för vår nytänkande och uppmärksammade marknadsföring av vår växande kedja. Vi vann över dåtidens giganter såsom Reso och SARA.

Hotellen är numera ägda av Nordic Choice Hotels och att de hade något visst bevisas väl av att de numera ingår i Clarion Collection.

Att vara konsult med god kunskap om hotellverksamhet visade sig vara en efterfrågad tjänst några år in på 90-talet. Den ekonomiska krisen slog stenhårt på hotellens beläggningsgrader, och hamnade inte fastighetsägaren på obestånd så var det operatören som låg risigt till.

– Jag fick uppdraget att hjälpa banker och andra med rekonstruktioner. Mycket handlade om att granska operatörerna, såg om de drev sin verksamhet på ett effektivt och lönamt sätt. Det gällde att säkra verksamheten efter de förutsättningar som gavs.

Hans nätverk växte organiskt och det ena gav det andra. En av hans viktigaste kontakter dök upp där i mitten av 90-talet, Skandia Fastigheter. Det var ärevördiga Berns som behövde få en ny operatör efter de välkända bröderna Broström. Det blev till slut en försäljning av Berns och Chinateatern till Investor som sedan lät det egna bolaget Grand Hôtel ansvara för driften av Berns. Den kontakten har sedan inneburit många fler samarbeten under åren.

Under en period var det flera framstående aktörer i hotellbranschen som såg ogillande på delar av Hans Åkes konsultverksamhet. Eller kanske mer på de prognoser om framtida hotellbehov som han hade börjat göra. Prognoserna visade nämligen att det fanns utrymme för betydande nyetableringar. För den som redan äger hotell- eller hotellfastigheter ligger det nära till hands att se all utökning av kapaciteten som ovälkommen konkurrens som kommer att leda till lägre beläggningsgrad och lägre rumspriser.

– Jag hade fått ett uppdrag av Stockholms stad att ta fram en prognos över rumsbehovet fem till tio år framåt. I den rapport jag sedan levererade ingick en kartläggning över befintlig rumskapacitet som visade 10 600 rum och min prognos sa att det skulle behövas omkring 14 000 rum.

Operatörerna var helt oförstående till detta och argumenterade kraftfullt emot.

– Det var väl så att det fanns en hel del starka åsikter men att stå emot påtryckningar och vara oberoende har alltid varit en ledstjärna för mig, annars blir det bara kladdigt och man tappar i respekt.

Hans Åke Petersson poängterar att de som då var negativa vid senare tillfällen har kommit fram och sagt ”du hade ju helt rätt där”.

Han fortsatte att göra analyser till Stockholms stad fram till 2008 men därefter fick någon annan ta vid. Men för ett par år sedan handlade staden upp tjänsten igen, och då kändes det mer intressant igen och Annordia tog hem uppdraget.

Hans Åke Petersson försöker besöka 100 hotell, som han inte tidigare sett, varje år. Här är han dock fotograferad i en välkänd miljö hos Hotel Kung Carl i Stockholm.

För ungefär tio år sedan började hans barn att intressera sig mer tydligt för hans verksamhet.

– Jag har väl smittat ner dem med intresset för hotellbranschen och för att driva konsultverksamhet på något vis. Under hela deras uppväxt reste vi mycket och de har ärvt min nyfikenhet kring hotell, design och arkitektur och båda har gått på Handels i Göteborg. Jag tror faktiskt att de har sett hur glad och nöjd jag varit med mitt jobbval och att det har inspirerat dem till att driva bolaget tillsammans.

Men det är skillnad på att driva en enmansverksamhet och att skapa ett ”riktigt” företag, så därför hade man familjeråd om hur det hela skulle gå till för att det skulle fungera. En förutsättning var att växla upp ordentligt.

– Vi la fast en plan för hur vi skulle utveckla verksamheten och det har fungerat alldeles utmärkt. Konjunkturen har varit oss nådig och det har funnits gott om olika typer av uppdrag som passat oss väl.

Med flera medarbetare och ett vidare arbetsfält både i Norden och internationellt blev det också naturligt att byta namn. Så från att tidigare ha varit HÅP Konsult blev det nu Annordia.

Den tillväxt-, och utvecklingsplan man inledningsvis tog fram är nu genomförd och en ny affärsplan är framtagen.

– Planen är att bredda och fördjupa verksamheten, bli mer aktiva inom transaktioner samt även en geografisk expansion med kontor i andra länder. Vi räknar med att växa med ytterligare tre medarbetare och i slutet av året vara 15 medarbetare. så vi rekryterar just nu säger Hans Åke Petersson.

”Jag känner mig lite som ett fotbollsproffs som har sin hobby som arbete”

Det myckna bilåkandet på 80-talet till trots, så reser Hans Åke Petersson mycket fortfarande. Men nu är det inte längs de svenska landsvägarna utan till allehanda metropoler runt om i världen för att både lära sig mer och för att finna idéer och inspiration till utveckling av nya koncept för den nordiska marknaden.

– Operatörerna kan naturligtvis sin egen verksamhet bäst av alla, men vi som konsulter måste ha örat mot rälsen varje dag för att få kunskap om hur marknaden svänger. Då kan vi ge våra kunder välgrundade analyser.

– Vi vill kunna tillföra nya tankar och även kunna förklara för en kommun eller en fastighetsägare vad som behövs för att en ny etablering ska bli riktigt lyckad.

Därför stänger Annordia ner kontoret några dagar varje år för en studieresa där man besöker närmare 30 hotell på utvalda platser.

Men Hans Åke Petersson nöjer sig inte med det, han gör ytterligare 2–3 resor per år och har som mål att varje år besöka minst 100 hotell där han inte varit tidigare.

– Jag gör det på min fritid, för att jag tycker det är så kul. Det är inte så att jag behöver få en visning av varje hotell utan det kan vara korta visiter för att se på några detaljer, känna in stämningen och försöka förstå varför den är som den är.

Vid ett antal tillfällen har Hans Åke Petersson varit med i samband med stora förvärv, för att ge utlåtanden om de ingående hotellens standard, samt analyserat verksamhetens lönsamhet och genomgång av avtal och hyresvillkor. Det har handlat om mångmiljardaffärer som krävt mycket fotarbete.

– En sommar fick jag uppdraget av SEB att besöka 42 hotell inför Norganis introduktion på Oslo-börsen. Det blev en annorlunda sommar där jag besökte olika orter i Norden och totalt gick igenom nära 900 rum för att få en bra bild av verksamheten och kunna avlämna en gedigen analys.

Ett annat stort uppdrag var att för Handelsbankens räkning analysera Scandics bestånd i samband med att EQT 2007 förvärvade bolaget från Hilton.

– Den där typen av uppdrag blir ju ett slags milstolpe. Uppdragsgivarna vet verkligen vad de vill ha för information och ställer höga krav. Det innebär att man gör sitt yttersta för att leverera kvalificerade analyser, något som lyfter verksamheten och tillför fördjupad kompetens och trygghet.

Intresset för hotell och hotellfastigheter är väsentligt större i dag än för tio år sedan. Exakt när det svängde om kan inte Hans Åke Pettersson sätta fingret på men han tycker att något hände åren 2008–2010.

– I fastighetsbranschen, åtminstone i Sverige, känns det som att hotell tidigare var en förbisedd tillgång. Det kan ha berott på att det var mycket problem med dem under den stora fastighetskrisen på 90-talet.

Enligt honom är det inte enbart att det nu städats upp i avtalsformerna så att fastighetsägarna nu är relativt trygga med en ”golvhyra” och därefter del av omsättning som den etablerade avtalsformen.

– Jag upplever det som att fastighetsägare nu är betydligt bredare i sina analyser. De vill diversifiera sina portföljer med hotell, som ofta är ett bra komplement i portföljen till andra kommersiella fastigheter. De vill också vara med om att bygga trevliga stadsmiljöer, ha levande citykärnor och ser fördelar med att få in hotell i infrastrukturen kring kontor och butiker.

Det har inneburit att antalet fastighetsägare som vill ha rådgivning av Annordia har ökat betydligt det senaste decenniet.

– Får man som fastighetsägare in en bra operatör kan det vara en ganska bekväm resa. Vi har hjälpt flera fastighetsägare som varit ”nybörjare” på hotell. Kanske har de sneglat lite på Erik Selin och hans Balder och tänkt att ”kan han så kan jag”.

Är det någon särskild trend du tycker är mycket tydlig för hotell?

– Ökningen av andelen privatgäster har varit mycket stor det senaste decenniet, från att ha stått för 30–35 procent av gästnätterna är andelen nu 45–50 procent. Och det ser ut att fortsätta i den riktningen. Det påverkar hotellen jättemycket och de operatörer som bejakar det är tydliga vinnare. De blir lite av offentliga vardagsrum om de har en bra mix av till exempel restaurang, bistro och, loungeytor som både attraherar hotellgästerna och stadens övriga invånare.

Vad är roligast i ditt jobb som hotellkonsult?

– Jag känner mig lite som ett fotbollsproffs som har sin hobby som arbete, det mesta är riktigt kul och måndagen när man åter ska till jobbet känns som veckans bästa dag.

Men något måste ju vara roligare än annat?

– Jo, förstås, och då är det nog när vi får bevis på att kunden är riktigt nöjd med det vi har levererat. Det jobbar vi naturligtvis alltid för, men jag ska inte sticka under stol med att vi också är känslomänniskor som uppskattar bra feedback. Det har inte att göra med hur stort uppdraget är utan mer att vi känner att det vi levererat verkligen uppskattas av kunden

Fungerar det bra att ha sina barn med i verksamheten?

– Vad vi har hört externt är att vi kompletterar varandra väldigt väl och vi har olika roller i bolaget. Sedan delar vi samma målbild för Annordia.

Fler Porträtt

Porträttet

Seglatsen som ändrade allt

Bengt Malmegård om yoga, affärerna, och att fortsätta bygga för framtiden.

Porträtt

Långläsning: Frälser med affärer

Hon skulle bli präst. 20 år ­senare är Anna-Carin Telin vd för Outpoint.

Porträtt

Långläsning: Snabb tillväxt med lågpris

Få pratar om att växa inom fastigheter just nu. Men Fredrik Mässing är ett undantag. Nu leder han det nischade Prisma Properties som har en tydlig tillväxtagenda. Läs FV:s personporträtt – ur magasinet.

Porträtt

Långläsning: Storspelare på turbulent marknad

Henrik Jussi-Pekka är vd för investmentbolaget Möller & Partners, men är också medgrundare till bostadsbolaget Resinova som varit storköpare under våren.

Porträtt

Långläsning: Omsorg i detaljerna

Dan T Sehlberg lämnade it- och mediesektorn för att satsa på socialt entreprenörskap, numera via bolaget Sehlhall.

Porträtt

Långläsning: 100-åringen och framtiden

Jubilaren om tvärniten, om värdegrunden och de nya utmaningarna.

Porträtt

Lång intervju: Oväntad vinnare på kuppen

Han hade inga planer på att bli fastighetsägare – i dag äger han ett miljardbestånd.

Porträtt

Redo att ta risk

Han gillar att ta kalkylerade risker och reser just nu Almas tredje fond.

Porträtt

Mer psykolog än ingenjör

FV-intervju. Under hans år som vd på Svefa har bolaget dubblats i storlek, och Mikael Lundström har gett sig den på att få till ytterligare en lika stor ökning.

Porträtt

Redo för förnyelse

Pembrokes Nordenchef berättar om bolagets filosofi och det efterlängtade projektet i Stockholms city.

Porträtt

Sätter tydliga mål

Målmedvetet och med låg risk har Hans Eliasson byggt en av Sveriges största bygg- och fastighetskoncerner.

Porträtt

Fängslande uppdrag

Ökade behov. Bolaget hon leder är verkligen speciellt, som namnet antyder. Och tyvärr behöver det växa.

Porträtt

Samhällsbyggare utan långbänkar

FRAMÅT. Inte ens när Johanna Frelin som ny tv-chef såg sig själv på löpsedlarna blev hon avskräckt. Hon visste redan att det var just chef hon ville vara. Nu leder hon Riksbyggen med fokus på hållbarhet och digitalisering, och helst vill hon att allt ska hända så snabbt som möjligt.

Porträtt

Fokus på det bästa

Hufvudstadens nya vd Anders Nygren i en lång FV-intervju.

Tillbaka till förstasidan