Svensk Handel: Miljardtapp på julklappar

Julen står inför dörren och handlare runt om i landet hoppas på välbesökta butiker under branschens viktigaste försäljningshögtid. Men den tuffare ekonomiska situationen för många hushåll prognosticeras slå hårt mot en bransch som befinner sig i stormens öga. Det visar Svensk Handels julrapport för 2022.

Annons

Oroliga tider, vilket medför att konsumenterna håller hårdare i plånboken, har en negativ påverkan på handeln. Svensk Handels prognos är att den totala julklappshandeln i år uppgår till 22 miljarder kronor, vilket är en minskning med 1 miljard jämfört med Svensk Handels uppföljande mätning efter fjolårets julklappshandel. Det är även ett markant tapp i volym, då den höjda prisnivån leder till att pengarna räcker till färre varor. Därutöver planerar drygt var tredje minskade inköp av julklappar, vilket är i nivå med pandemiåret 2020.

– Många handlare vittnar om oerhört tuffa tider just nu. Elpriser som skjuter i höjden och kommande hyresökningar skapar en stor oro. Den julhandel vi nu befinner oss i är därför i år särskilt viktig. Vi hoppas nu på en god jul för landets alla handlare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Julen har sedan länge varit handelns viktigaste försäljningshögtid. Så även i år, då fler än 7 av 10 handlare uppger att julhandeln är viktig för försäljningen. Störst betydelse har högtiden för dagligvaruhandeln, där hela 9 av 10 handlare uppger att perioden har särskilt betydelse.

– Att julhandeln blir allt viktigare beror till mångt och mycket på att handlare under denna period hoppas på en god omsättning, vilket behövs inför de första månaderna på det kommande året som vi av erfarenhet ofta är svagare handelsmånader. Många handelsföretag är alltså beroende av en bra julhandel, säger Sofia Larsen.

Pandemin medförde att allt fler fick upp ögonen för e-handeln, och det verkar vara en trend som etsat sig fast. 7 av 10 konsumenter uppger att de kommer att handla några av alla julklappar online i år. Att fler väljer att göra sina inköp online kan också härledas till Black Friday, då nästan 6 av 10 konsumenter uppger att de handlat julklappar under perioden.

– Det är givetvis glädjande för många av våra medlemmar som bedriver e-handel att intresset kring att handla online fortsätter att växa, inte minst givet den tuffa internationella konkurrens som finns. I rapporten går även att läsa att fler kommer att handla sina julklappar i lokala butiker, vilket visar på att vi i våra konsumentmönster uppskattar såväl fysisk som digital handel, säger Sofia Larsen.

Fler Nyheter från förstasidan

"Omvandlingen i norr är ingen fluga"

Helene Hellmark Knutsson (S), landshövding i Västerbotten med flera diskuterade återindustraliseringen av Norrland.

Folksam slår till med köp nära Stureplan

Ny affär i city. Köparen öppen för fler förvärv.

Bilder: Så blir Genestas nya Zinko på Södermalm

De första illustrationerna av Södermalms nya kontorskvarter.

SLP köper från Nyfosa

Två börsbolag gör affär med varandra.

Infrahubs säljer 20.000 kvm nytt till Blackrock

Parterna har hittat varandra i ännu en transaktion.

Besqab varslar 25

”Det är ett tråkigt besked att ge men ett viktigt steg”.

Kedja med 12 restauranger i konkurs

Rekonstruktionen lyckades inte för kedjan som bland annat har restaurang i MoS. FV berättar om drabbade fastighetsägare.

Starkt första kvartal för Veidekke

Men fortsatt trög marknad i Sverige. FV-intervju med vd och CFO.

Huggsexa: Säljer för 400 mkr

Avyttrar i hetaste läget. Dock 20 procent ner på priset på tre år.

Fastpartner hyr ut hotell

Skriver avtal med First Hotels.

Taube dumpar aktier i OP

Kursen nere i rekordlåga 8 öre. Ny största ägare.

XXL flyttar tre varuhus – för hög hyra

Kan bli tal om fler flyttar i framtiden.

Förvärvar byggrätter för 247 bostäder

Ska bygga hyresbostäder i norra Stockholm.

Tillbaka till förstasidan