Ulrika Sundblad blir marknadsdirektör vid Obos

Ulrika Sundblad är ny marknads- och kommunikationsdirektör vid Obos Sverige. Hon kommer närmast från Danske Bank.

Annons
Ulrika Sundblad
Visa faktaruta

– Obos står inför många spännande utmaningar under de kommande åren, och vi har både tydliga och ambitiösa mål. För att lyckas med marknads- och kommunikationssatsningen är jag väldigt glad att Ulrika Sundblad har tackat ja till att leda det svenska teamet i rollen som Marknads- och kommunikationsdirektör. Med sig in i Obos tar hon sin kombinerade erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation från ett flertal olika branscher, säger Kathinka Koch Sommerseth, koncerndirektör för Marknad, kommunikation och samhällsansvar på OBOS.

Ulrika Sundblad kommer närmast från Danske Bank, där hon har haft rollen som chef för marknadsföring och digital försäljning på den svenska marknaden. Under sina fem år på banken har hon ansvarat för övergången från traditionell till digital marknadsföring, med fokus på tillväxt i den digitala verksamheten där hon också arbetat med Danske Banks varumärke. Hon har också tidigare erfarenhet från både försäkrings-, fastighets- och bilbranschen.

– Det är med stor glädje jag antar utmaningen att vidareutveckla det redan goda arbete som görs i Sverige, säger Ulrika Sundblad. Genom medlemsprogrammet med förmåner och förtur på bostäder för medlemmarna har Obos verkligen en unik position som är stimulerande att få ta sig an. Här ingår inte minst att säkerställa att vi tar ut synergieffekter över landsgränserna, eftersom Obos har över 500.000 medlemmar i Norge och Sverige.

 

Ulrika Sundblads ansvarsområde omfattar samtliga OBOS varumärken i Sverige, det vill säga OBOS, Myresjöhus och SmålandsVillan, via de tre bolagen OBOS Sverige, OBOS Kärnhem och OBOS Nya Hem. I och med att Ulrika Sundblad tillträder sin tjänst i OBOS bildas den nya avdelningen för Marknad och Kommunikation i OBOS i Sverige.

Ulrika Liiv, som tidigare haft rollen som kommunikations- och hållbarhetschef för OBOS Sverige, utökar nu sitt ansvarsområde till att inkludera samtliga bolag i Sverige. Christian Alehagen blir Chef för Varumärken och Samhällsansvar, som innebär ansvar för arbetet med samtliga varumärken inom OBOS i Sverige och för Samhällsansvar som omfattar arbetet med OBOS ger tillbaka och Sponsrings-/Samarbetsavtal. Anna-Maria Lingmerth, tidigare Marknadschef för OBOS Kärnhem, utökar sitt ansvar till att också omfatta OBOS Nya Hem och OBOS Projektutveckling.

Ytterligare två tjänster som kommer att ingå i ledningsgruppen för marknad och kommunikation som har utlysts; Chef för Digitala kanaler/CRM och Marknadschef för OBOS, Myresjöhus och SmålandsVillan.

– Organisationsförändringarna är ett viktigt led i att optimera OBOS satsningar i Sverige, och ligger helt i linje med att vi ska ha en kompetent, affärsdriven organisation för samtliga varumärken, som bidrar till vårt övergripande mål om att öka vår bostadsförsäljning och medlemsbas under de nästkommande fem åren, avslutar Kathinka Koch Sommerseth.

Fler Nyheter från förstasidan

Vakansgraden upp

Något mer tomställda lokaler hos Vasakronan. Läs om de olika segmenten och de fyra orterna.

Proptechbolag ansöker om rekonstruktion

Vd:n: ”Vi har konstaterat att det inte är möjligt att hitta tillräcklig finansiering i det tuffare klimatet på finansmarknaden”.

Doldis ska bygga bostäder i Slakthusområdet

Har ägt den friköpta fastigheten i mer än 40 år – nu blir det bostäder och kontor.

Köp på Kungsholmen för 70 mkr

Köper 32 lägenheter från privat ägare.

Gärahovs Bygg i konkurs

Anställda i ledande position kommer polisanmälas.

Norman och Dragicevic lämnar OP – slutet nära?

Styrelseordföranden, och fd finansmarknadsministern, kastar in handduken.

Oscar Properties krävs på omedelbar betalning

Måste betala 884 miljoner plus ränta – tills idag fredag.

Axfast spelar Monopol på östra Kungsgatan

FV summerar Axfasts stora förvärv längs den välkända gatan.

Castellum säljer för en miljard

Avyttrar tio fastigheter om 65.000 kvm lokaler. FV berättar om de aktuella fastigheterna.

Podcast: Om lyckat solcellsinitiativ & klimatfrågan

Maria Perzon från Castellum gästar senaste avsnittet för att prata om bland annat ett lyckat solcellsinitativ och tron på ökad biologisk mångfald.

Areim bakom jätteköp för hela 5 miljarder

Läs om strategin framåt.

K-Fastigheter i mål med dansk miljardförsäljning

Genomför affär för 1,1 miljarder kronor.

Axfast köper dubbelt vid Hötorget

Miljardaffär i centrala Stockholm. Två fastigheter byter ägare i transaktion.

Kuylenstiernas misstänkta utpressare gripna

En känd kvinnlig brottsling och en advokat har gripits.

Tillbaka till förstasidan