Sju bolag betalar 554 mkr för t-banans nya gula linje

Detaljplanen för utbyggnaden av tunnelbanan till Arenastaden via Hagastaden och Södra Hagalund har klubbats av kommunfullmäktige i Solna. FV kan berätta att sju fastighetsbolags medfinansiering i nuläget uppgår till 553,8 miljoner.

Annons

Med beslutet om detaljplan i kommunfullmäktige ger Solna stad klartecken till utbyggnaden av tunnelbanan från Odenplan till Arenastaden, via Hagastaden och Södra Hagalund. Planen omfattar tunnlar och anläggningar under mark samt tillhörande anläggningar ovan mark, som till exempel entrébyggnader.

– Beslutet om detaljplan är en milstolpe för utbyggnaden av ny tunnelbana genom Solna och en förutsättning för en hållbar stadsutveckling. Nya bostadskvarter, torg och förskolor växer fram i anslutning till de tunnelbanestationerna, vilket också bidrar till stadens medfinansiering av utbyggnaden av tunnelbanan och den nya stationen Södra Hagalund, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande.

Utbyggnaden av tunnelbanan från Odenplan till Arenastaden via Hagastaden och Södra Hagalund är ett resultat av förhandlingar mellan Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad och Solna stad inom ramen för Stockholmsförhandlingen. Inriktningen är att Solna stad medfinansierar utbyggnaden av den nya tunnelbanelinjen med 600 miljoner kronor och utbyggnaden av tunnelbanestationen Södra Hagalund med 650 miljoner kronor. Stadens medfinansiering finansieras i sin tur genom bidrag från planerade och pågående byggprojekt för nya bostäder och arbetsplatser i anslutning till den nya tunnelbanan. Bidragen för medfinansiering uppgår i nuläget till 553,8 miljoner kronor, för undertecknade exploateringsavtal. Därutöver tillkommer bidrag i ett antal principöverenskommelser vad gäller planerade byggprojekt i anslutning till tunnelbanan.

Bolag Stadsdel/kvarter Mkr
Locum Hagastaden 250,0
Fabege Arenastaden 100,0
Akademiska Hus Hagastaden 40,0
Skandia Bostäder (Diligentia) Ballongberget 10,0
Skanska Tygeln 2 58,0
Arena Gate (Fabege) Signalen 3 1,8
Wåhlin Bellona 5 3,3
JM Motorn 3,2
ABS (Fabege m.fl) Nationalarenan 1 5,5
Fabege Farao 8, 15-17 82,0
Summa: 553,8

Därutöver finns också bidrag till finansieringen angivna i principöverenskommelser, men där har inget exploateringsavtal undertecknats ännu.

Andra stora aktörer längs sträckan är till exempel Humlegården, Vasakronan och Veidekke.

Detaljplaneförslaget har varit ute på granskning i två steg, enligt beslut i byggnadsnämnden juni 2017 respektive september 2018. En miljökonsekvensbeskrivning har tagits fram till järnvägsplanen, som också gäller för detaljplanearbetet. Byggstart för den gula linjen är 2019 och byggtiden är cirka sex år.

Fler Nyheter från förstasidan

Bilder: Spring För Livet 2024

Nytt deltagarrekord med hela 1.858 anmälda. Se flera bilder från det stora branscheventet på Djurgården och läs även vilka som var snabbast.

Byggstartar 78 i Solna

Satsar i populärt område.

OBOS, Resona, Aspudden.

Obos köper i hippt område – vill bygga 190 lägenheter

Tar över The Other Group´s del av projektet.

Mårten Othérus ny vd för Nordr Sverige

Efterträder Biljana Pehrsson som blir vd för Jernhusen den 1 maj.

Planen: Ny stadsdel och 900 bostäder

Ska omvandlas från dagens handelsområde, strax norr om Stockholm, till moderna stadskvarter.

Grönt ljus för Jernhusens 140.000 kvm

”Det här är en viktig och glädjande dom”. Sex högre byggnader planeras. FV visar karta över det nya området och berättar om möjliga bygghöjder.

River upp kommunaffär

Tvingas till omstart.

SBB och Riksbyggen går skilda vägar efter storaffär

Två större bestånd i främst två städer bryts ut. Totalt fastigheter för 8,4 miljarder kronor.

Heimstaden tillbakavisar mutresor

”Det finns ingen substans i spekulationerna.”

Alma utökar i Häggvik

Förvärvar fastighet i Sollentuna.

Krönika

För liberala regler för bostadsrätter?

”Bostadsrätterna ses alltmer som en investering än som ett eget boende.”

Upp som en sol…

Men borta är nu alla ursprungliga visioner och kvar finns en samling överbelånade skräpfastigheter. Willy Wredenmark kommenterar.

Hon får toppjobb på Skanska

Läs om dagens bestånd och om framtidsplanerna.

Blir vd på Fastator – igen

Tar över efter 82-årige Björn Rosengren.

Tillbaka till förstasidan