Detaljplanen för utbyggnaden av tunnelbanan till Arenastaden via Hagastaden och Södra Hagalund har klubbats av kommunfullmäktige i Solna. FV kan berätta att sju fastighetsbolags medfinansiering i nuläget uppgår till 553,8 miljoner.
Med beslutet om detaljplan i kommunfullmäktige ger Solna stad klartecken till utbyggnaden av tunnelbanan från Odenplan till Arenastaden, via Hagastaden och Södra Hagalund. Planen omfattar tunnlar och anläggningar under mark samt tillhörande anläggningar ovan mark, som till exempel entrébyggnader.
– Beslutet om detaljplan är en milstolpe för utbyggnaden av ny tunnelbana genom Solna och en förutsättning för en hållbar stadsutveckling. Nya bostadskvarter, torg och förskolor växer fram i anslutning till de tunnelbanestationerna, vilket också bidrar till stadens medfinansiering av utbyggnaden av tunnelbanan och den nya stationen Södra Hagalund, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande.
Utbyggnaden av tunnelbanan från Odenplan till Arenastaden via Hagastaden och Södra Hagalund är ett resultat av förhandlingar mellan Staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad och Solna stad inom ramen för Stockholmsförhandlingen. Inriktningen är att Solna stad medfinansierar utbyggnaden av den nya tunnelbanelinjen med 600 miljoner kronor och utbyggnaden av tunnelbanestationen Södra Hagalund med 650 miljoner kronor. Stadens medfinansiering finansieras i sin tur genom bidrag från planerade och pågående byggprojekt för nya bostäder och arbetsplatser i anslutning till den nya tunnelbanan. Bidragen för medfinansiering uppgår i nuläget till 553,8 miljoner kronor, för undertecknade exploateringsavtal. Därutöver tillkommer bidrag i ett antal principöverenskommelser vad gäller planerade byggprojekt i anslutning till tunnelbanan.
Bolag | Stadsdel/kvarter | Mkr |
Locum | Hagastaden | 250,0 |
Fabege | Arenastaden | 100,0 |
Akademiska Hus | Hagastaden | 40,0 |
Skandia Bostäder (Diligentia) | Ballongberget | 10,0 |
Skanska | Tygeln 2 | 58,0 |
Arena Gate (Fabege) | Signalen 3 | 1,8 |
Wåhlin | Bellona 5 | 3,3 |
JM | Motorn | 3,2 |
ABS (Fabege m.fl) | Nationalarenan 1 | 5,5 |
Fabege | Farao 8, 15-17 | 82,0 |
Summa: | 553,8 |
Därutöver finns också bidrag till finansieringen angivna i principöverenskommelser, men där har inget exploateringsavtal undertecknats ännu.
Andra stora aktörer längs sträckan är till exempel Humlegården, Vasakronan och Veidekke.
Detaljplaneförslaget har varit ute på granskning i två steg, enligt beslut i byggnadsnämnden juni 2017 respektive september 2018. En miljökonsekvensbeskrivning har tagits fram till järnvägsplanen, som också gäller för detaljplanearbetet. Byggstart för den gula linjen är 2019 och byggtiden är cirka sex år.