Under åren 2021-2023 har Synsam ett etableringsmål om 90 nya butiker, och nu verkar det som att målet kommer att infrias. Dessutom planeras ytterligare 90 butiker.
Under det fjärde kvartalet 2022 öppnade optikerfirman 16 nya butiker och under hela förra året slog 37 butiker upp dörrarna. Det innebär att det den sista december förra året fanns 536 butiker runt om i Norden.
Nu vill kedjan öppna ännu fler butiker. Mellan 2024 till 2026 ska ytterligare 90 öppna.
– Synsams resa har bara börjat. Med våra starka koncept möter vi kundernas behov och växer även i en svag marknad. Försäljningen i januari 2023 har startat bra och för helåret 2023 förväntar vi oss att nå en ebitda-marginal på cirka 25 procent, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group, i en kommentar.
Synsam ska genomföra ett kostnads- och omstruktureringsprogram som bedöms minska kostnadsbasen för de operativa kostnaderna med 102 miljoner kronor under 2023 och med 129 miljoner kronor för 2024 jämfört med förra året. Som del i programmet finns bland annat att reducera antalet optikerkonsulter.
I sin helhet bedöms kostnadsminskningen få en positiv effekt på ebitda-resultatet under både 2023 och 2024.
Synsam står fast vid sina finansiella mål om att bland annat ha en organisk tillväxt på åtta till tolv procent på medellång sikt. Målet är också att ha fortsatt en utdelning på 40 till 60 procent av årets nettovinst.