Stark ökning i Kista Galleria
Kampen mellan olika köpcentrum har skärpts i takt med utbyggnaden av dessa. Kista Galleria levererar mycket positiva siffror som säger att köpcentrumet ökade sin totala omsättning med 26 procent under 2004 jämfört med året innan. Antalet besökare var 11,5 miljoner, vilket var en ökning på 13 procent. Kista Galleria har haft en försäljningsökning som varit betydligt högre än för detaljhandeln i övrigt. Enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI, ökade detaljhandeln i Sverige (exklusive apotek och Systembolag) med 3,9 \% under 2004, mätt i löpande priser.
Stark ökning i Kista Galleria
Förra hösten gjorde om- och tillbyggda Kista Galleria en nystart. Det har narurligtvis lett till en stor omsättningsökning. Den totala omsättningen mellan januari-juli ökade med 117 procent jämfört med samma period föregående år. Sett till försäljning per kvadratmeter är den ackumulerade ökningen 22,3 procent. Även om mycket av omsättningsökningen naturligtvis beror på ökat antal butiker och ökad tillgänglighet så är ökningen om 140 procent under juli, en månad då arbetsområdet Kista är relativt folktomt, anmärkningsvärt hög. Från Gallerialedningen ses det som ett tecken på att Kista Galleria tagit steget till att vara ett regionalt köpcentrum och minskat sitt beroende av den lokala marknaden. Köpcentrumets kvällsöppethållande till 21 har varit mycket lyckad. Sett till hur försäljningen fördelar sig över dagen kan det konstateras att en betydande del (närmare 27 \% på vardagar och runt 20 \% på helger) sker mellan 18.00-21.00 på kvällen.