Så ska Helsingborgs city utvecklas
Fastighetsägarna Syd och deras medlemsföretag har presenterat ett gemensamt strategidokument för hur man vill utveckla Helsingborgs city. Det är företaget Reteam som fått uppdraget att ta fram en rapport som pekar på hur fastighetsägarna tillsammans kan utveckla stadskärnans olika delar och göra de ännu mer attraktiva för besökarna.
Reteam har delat in Helsingborgs stadskärna i fem olika zoner: Drottninggatan/Rådhustorget/Järnvägsgatan, Söder, Bruksgatan/Mariakyrkan, Kullagatan/Stortorget och Norra och Södra Storgatan. Strategin för att öka attraktiviteten i city är att utveckla det unika i varje zon.
– Det handlar om att hitta själen och det unika i varje område, snarare än att tänka att alla stadskärnans delar ska erbjuda samma utbud. Den här rapporten suddar ut Norr- och Södertänket och visar istället att varje område kan ha sin egen inriktning och identitet, säger Marie Enhörning, Fastighetsägarna Syd.
Reteam menar att Söder är stället där alla sinnen ska utmanas – doft, smak, ljud och känslan av världen och jämför stadsdelen med New Yorks SoHo. Där passar det att arrangera events som lockar människor från hela Helsingborg. Det kan till exempel vara matupplevelser, loppisar och stand up-föreställningar.
Stortorget har enligt Reteam stor potential att bli en central mötesplats för helsingborgarna med uteserveringar och små och stora events. Eventsen ska vara fashionbetonade som exempelvis catwalks och storskärmar under Copenhagen Fashion Week.
– Vi ser en tydlig trend idag att människor kommer till staden för att umgås och uppleva saker, inte bara för att shoppa och där har stadskärnan en stark konkurrensfördel gentemot externa handelsplatser. Denna trend bekräftades också i vår rapport Cityklimatet där restaurangnäringen i Helsingborg gick starkt framåt, säger Marie Enhörning.
Rapporten innehåller konkreta förslag på hur city kan utvecklas och dessa förslag har fastighetsägarna enats kring. Nu bildar fastighetsägarna arbetsgrupper för de olika zonerna för att kunna utveckla deras unikitet och identitet.
– En levande stadskärna är avgörande för en stads attraktivitet och tillväxt och Helsingborg har tillräckligt många invånare för att kunna ha både ett starkt centrum och extern detaljhandel. Nu har vi ett konkret dokument att arbeta med för att tillsammans utveckla city, men det är viktigt att även handlarna och kommunen är med i utvecklingsarbetet och hjälper till att förenkla förändringsprocessen, säger Marie Enhörning.