Kinesiska nätmodehandlaren Shein knappar in på klädhandelsjättarna Zara och H&M. Nu öppnar Shein en pop up-butik hos Vasakronan på Sveavägen 6 i centrala Stockholm.
Shein, numera med bas i Singapore, har vuxit nästan sanslöst snabbt.Målet är att nå en omsättning på nästan 25 miljarder dollar under 2022.
Sheins kläder säljs till mycket låga kostnader. Kedjan använder AI-verktyg för att snabbt plocka upp exempelvis vad för kläder influencers använder och de kollektioner som konkurrenterna har som storsäljer – och tillverkar sedan något liknande. Enligt Wall Street Journal har bolaget, som inte är noterat, varit lönsamt sedan 2019. Bolaget grundades 2006. Alla kläder tillverkas i Kina. Tiktok har framgångsrikt används för marknadsföring.
Måndag 14 november öppnar Shein en pop up-butik i Stockholm, i Vasakronans lokaler i Sergelhusen på Sveavägen 6B. Butikslokalen är 150 kvm stor. Butiken ska ha öppet två veckor.
Hyresgäst hos Vasakronan är egentligen X-nomad som hyr lokaler under november–december. X-nomad i sin tur kommer att ha ett antal varumärken hos sig under den tiden, bland annat Shein.
X-nomad hyr lokalen som finns bredvid Svensson. I närheten har även Vasakronan sitt eget pop up-erbjudande Open spot.
Shein är känt för att öppna pop up-butiker runt om i världen. Kedjan har en permanent butikslokal, en i Tokyo som öppnat under november.