De drabbas när Kungsgatan grävs upp
Stockholms city håller just på att återhämta sig efter byggarbetena på Hamngatan och Klarabergsgatan. Då är det istället dags för Kungsgatan att grävas upp. I upp till två år kommer det vara stök.
Fastighetsvärlden berättade i slutet av 2018 att östra delen av Kungsgatan ska grävas upp. Det handlar om sträckan mellan Sveavägen och Norrlandsgatan. Det är en ledningstunnel från 1911 under gatan som måste repareras, då den bland annat riskerar att rasa. Nu skriver SVT att arbetet inleds hösten 2022. Tunneln finns på den södra sidan av gatan, men har kopplingar till fastigheter på båda sidan av gatan.
Arbetet beräknas pågår i upp till två år. Enligt uppgift från Trafikkontoret, till Fastighetsvärlden för några månader sedan, kommer arbetet att ske etappvis och planen är att hela tiden hålla ett körfält öppet.
Största fastighetsägare längs den aktuella delen av Kungsgatan är Hufvudstaden. Andra fastighetsägare är bland annat Fabege, Folksam, Humlegården, Vasakronan, Centrumfastigheter och Balder.
När tunneln under Kungsgatan byggdes fanns det ca 1.500 bilar i hela Sverige. Mellan början av 1900-talet och fram till 1941 gick spårvagnar på Kungsgatan som sedan ersattes av trådbussar fram till 1964. Idag går stombuss 4 längs gatan, plus några andra bussar.
När Kungsgatan öppnar igen, efter byggarbetena, finns möjligheten att körfälten på gatan kan bli färre. Det kan istället ges mer utrymme för gående, cyklister och uteserveringar. Men något sådant beslut finns ännu inte. Klart är dock att kantstenen på den södra sidan flyttas för att uttrymmet för gående blir bredare.