Operation övertyga i full gång
Igår morse fortsatte presentationen av affären Castellum – Diligentia med en analytikerträff på morgonen. Inga direkta nya vinklar på affären kom fram, men på vissa punkter skedde förtydliganden. Bl.a. verkar Diligentias varumärke komma att användas i stor utsträckning även i fortsättningen. Det ligger helt i linje med Castellums strategi där det är dotterbolagens namn som är varumärket ut mot hyresgästerna på de olika lokala marknaderna. Någon klar bild över hur dotterbolagen kommer att organiseras och vilka förändringar i marknadsområdena som kan komma att ske mellan de olika dotterbolagen visades inte. Inga fler storägare i bolagen hade vid den tidpunkten uttalat sig för eller emot affären än de som redan under tisdagen ställde sig positiva till den. De närmaste dagarna kommer Castellums VD Lars-Erik Jansson ha ett digert program med presentation och resonemang för att övertyga de mest betydande ägarna i bolagen. För även om bägge ledningarna poängterar att det är ett samgående så är det Castellum som är det drivande bolaget. Det är relativt ovanligt vid den här typen av affärer att den inte redan på ett initialt stadium är relativt vitt förankrad. Tempot i förhandlingarna de sista dagarna samt det faktum att ägandet i bägge bolagen är spritt på relativt många händer är förklaringen till detta. Flertalet bedömare till affären anser den som aptitlig. Idéer om konkurrerande bud finns men det synes vara få som har möjlighet, och som kan matcha budet + utlovad inlösen om 20-22 kr per aktie.