Stora planer 6 km söder om Uppsala central. Illustration: White

Uppsala skapar ny stadsdel och station

En ny stadsnod med 20.000 bostäder och nära 500.000 kvm kommersiella lokaler. Det är vad Uppsala kommun planerar i södra Uppsala, där det byggs en ny station i riktning mot huvudstaden. Nu lanseras en partnerskapsmodell.

Annons

(Artikeln publiceras ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden nr 8/2023)

Planerna i Uppsala är stora och en del av Fyrspårsavtalet från december 2017.

Staten finansierar utbyggnaden av fyra spår mellan Uppsala och Arlanda mot att Uppsala bygger 33.000 nya bostäder. Kommunen och regionen har åtagit sig att bygga spårväg som förbinder den nya stationen med Uppsala C. Staten medfinansierar även halva den spårvägsslinga som ska byggas till södra Uppsala och som även knyter an till den nya järnvägsstation som ska byggas längs stambanan.

Det handlar om Bergsbrunna. Det är en plats som ligger sex kilometer söder om Uppsala central och där det i dag endast finns ett fåtal hus.

Nu är planen att bygga en ny stadsnod där, som en naturlig fortsättning av Uppsala.

– Vårt mål är att utveckla en modern blandstad, med verksamheter som pågår dygnets alla timmar. Vi vill ha en stor volym kontorslokaler och bland annat ett hotell, säger Tobias Fröberg, projekt-ansvarig vid Uppsala kommun.

Kommunen har nu lanserat en partnerskapsmodell som går ut på att utvalda investerare blir delägare i ett utvecklingsbolag tillsammans med Uppsala kommun.

– Vi bjuder in till delägande.

Det handlar alltså om ett samägt bolag mellan det offentliga och privata, något som hittills är vanligare utomlands än i Sverige.

– Med ömsesidigt ägande säkerställs tidigt intresse och engagemang för utvecklingen av området från fastighetsbolagen. Det medför även att vi kan hålla ett högre tempo och det underlättar kommunikationen, säger Tobias Fröberg.

Catella har fått i uppdrag att hitta intressenter.

Volymerna för kommersiella lokaler man skissar på är 340.000 till 550.000 kvm. En minst sagt rejäl volym.

– Målet är att skapa en modern blandstad och då krävs det volym för att skapa en attraktiv destination.

Ännu är inga planer ristade i sten. Men det skulle exempelvis kunna handla om sex kvarter/områden där man söker sex fastighetsutvecklare. En investerare skulle exempelvis har möjlighet att utveckla 40 000 kvm kontor och 450 bostäder inom sitt område.

Kommunen ska finnas med som minoritetsägare i partnerskapsbolaget tillsammans med de fastighetsutvecklare som investerar.

Tobias Fröberg berättar att målet är att skapa en attraktiv blandstad. Illustration: White

Tobias Fröberg säger att en försäljningsprocess kommer att startas efter sommaren 2024. Marken ska sedan säljas till utvecklingsbolaget med partners under 2025. Tänkt byggstart för första fasen är 2030.

– Det ska bli ett stadsdelscentrum som förutom kontor och olika typer av bostäder även innehåller skolor, kultur, vård, matbutiker, restauranger, kaféer och all möjlig service, säger Tobias Fröberg.

Region Uppsala har indikerat intresse för att utveckla en fastighet med någon form av vårdetablering.

Utöver Catella har kommunen handlat upp White Arkitekter och Gullers Grupp för att ta arbetet med den nya stadsdelen framåt.

I överenskommelsen med staten lovade Uppsala kommun att bygga 33.000 nya bostäder i södra Uppsala. Av dessa ska omkring 20.000 byggas i den östra delen av området – i närheten av den nya stadsnoden. Det nya området bedöms bli attraktivt för såväl pendlare som exempelvis medtechbolag som expanderar snabbt i Uppsala.

Varje dag pendlar 40.000 personer mellan Uppsala och Stockholm.

– Det är sträckan med flest pendlande i hela Sverige.

Restiden med tåg från södra Uppsala till Stockholm central med tåg blir snabbare än i dag, till Gottsunda med spårväg cirka 13 minuter.

Staten investerar totalt 16,1 miljarder kronor i Uppsala, i spårsatsningarna.

Uppsala är en av de städer i -Sverige som under en lång period växt snabbt. Dagens 242.000 invånare väntas bli 333.000 år 2050 alltså med en årlig ökning med nästan 3.500 invånare

Den fyrspåriga järnvägen ska stå klar 2034.  Det ska dock inte bara bli spår och byggnader i det nya området, det blir även en direkt-anslutning från området till E4:an som ligger nära.

(Artikeln publiceras ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden nr 8/2023)

Missa inte! Fastighetsdagen Stockholm 2024

Den 23 maj är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Fastighetsdagen Stockholm. Seminariet äger rum på Spegelsalen, Grand Hôtel, Stockholm.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Fler Nyheter från förstasidan

Gjorde klassiker med namnbyte före konkurs

Känd bostadsutvecklare fann villig ”köpare” – bolaget i konkurs några få månader senare.

Projekt

Så blir AL:s nya Mälarterrassen

Atrium Ljungbergs projekt mitt i Slussen ska knyta ihop Söder. Den 6 juni invigs omgivningen.

Här byggstartas 400 – med toppolitiker

Wallenstam lockade Magdalena Andersson till invigning.

Öppnar del av 2.800 kvm vid Sergel efter förseningar

”Vi hade inte kunnat realisera vår vision utan alla som tror på och investerar i projektet”.

Nyfosa backar – ska inte sälja

Genomfört en riktad nyemission och tillförts cirka 1,7 miljarder kronor. Läs om vilka som fanns med.

Kåpan och AP4 tar över SHF helt när LF lämnar

Äger fastigheter för 15 miljarder.

FV listar: Så många miljarder har SEB Trygg Liv sålt för

Läs om de sex affärerna och de sju sålda innerstadsfastigheterna. FV berättar om bolagets nyckeltal. Intervju med ansvarig.

Byggstart för gigantiskt bostadsprojekt

Första spadtaget för 900 bostäder norr om Stockholm.

Miljardsäljer till Stena

Favorit i repris av Skanska… Avyttrar nybyggt kontorsprojekt.

RO köper 20 villor vid t-banan – ska bygga stad

Nytt bostadsområdet med upp till 1.200 lägenheter ska knyta ihop Sickla och Nacka Forum.

Flyttar till nytt vattenläge

Flyttar från Slussen till ett annat glashus vid Skanstull.

Nya ledamöter i SGBC

Sweden Green Building Council har även valt en ny ordförande.

Jacob Torell, Erik Selin, Joel Ambré. Septura.

Grundar nytt bolag – värt 4 miljarder

Nya vd:n berättar för FV om bolaget, vilka fastigheter som ingår och om framtiden.

Tillbaka till förstasidan