I början av oktober lanseras Bonytt.se – en digital marknadsplats för nyproducerade bostäder.
Bakom Bonytt står den etablerade mäklaren Dayroush Delfi – som startar sajten tillsammans med fem privata finansiärer.
Det är utifrån sina erfarenheter som märklare som Dayroush Delfi fick idén.
– Det behövs en ny plats där man kan vara mer transparent. Där man visar allt. Hela idén grundas på mitt yrke. Jag har sett utmaningarna och vet vad som efterfrågas av köparna. Det är dem vi vill åt, säger Dayroush Delfi till Fastighetsvärlden.
Bonytt kommer enbart att fokusera på nyproduktion.
– Det är den stora skillnaden jämfört med Hemnet. Sedan har vi inga begränsningar. På Hemnet finns begränsningar när det kommer till nyproduktion. Du kan inte lansera allt på ämnet.
Han menar också att branschen har förändrats på senare år – med fler aktörer, fler alternativ och olika sorters köp.
Hur har responsen varit från branschen?
– Både bra och dålig. Det dåliga handlar bara om att det är en rätt konservativ bransch. Man vill se sajten lanserad och se vad den går för innan man vågar haka på. Men många tycker att det är en bra idé då nyproduktion är i fokus i dag.
Det har varit en försäljningsdipp för nyproducerat på senare tid. Dayroush Delfi tycker inte det är en konstig utveckling.
– Jag personligen tycker att vi har en normal marknad. Den försäljningstakt som vi hade för några år seden berodde på att marknaden var dopad. Men man behöver kanske fler kanaler att nå ut i i dag.
Målet är att utveckla sajten, som nu är mobilanpassad, till en app – och sedan driva företaget vidare i flera segment.