För sextonde året korar Sveriges chefsorganisation Ledarna Framtidens kvinnliga ledare. Syftet är att inspirera fler unga kvinnor att bli chefer. Årets vinnare är Jenny Jonsson, vd på bygg- och fastighetsbolaget ByggVesta samt medgrundare av Yalla Rinkeby.
Sveriges chefsorganisation Ledarna rankar årligen de 75 främsta ledarna som är unga och kvinnor. Genom priset lyfter Ledarna fram chefer som är förebilder och visar på värdet av ett gott ledarskap.
Jenny Jonsson är född och uppvuxen i USA och tog mitt under brinnande pandemi över tyglarna i det familjeägda bolaget ByggVesta. Jenny är även drivande i Yalla Rinkeby som erbjuder kvinnor en väg till integration och arbete genom matlagning och ledarskap. Jenny Jonsson är uppvuxen i Seattle, och gjorde karriär som managementkonsult innan hon tog över bolaget.
– Jenny är en ledare som jobbar med våra stora framtidsutmaningar genom ett starkt engagemang för en hållbar byggbransch och ökad integration i samhället. Hon är en tydlig och inspirerande förebild för hela sin bransch, säger Andreas Miller förbundsordförande Ledarna och jurymedlem Framtidens kvinnliga ledare.
Juryns motivering:
Årets vinnare har nått framgång i en traditionsfylld bransch. Hon arbetar både för integration och hållbara bostäder i utsatta områden, vilket visar på ett stort socialt engagemang. Vinnaren lyckas ta det bästa från sina år som managementkonsult i USA till fastighets- och byggbranschen i Sverige. Genom projektet Yalla Rinkeby hjälper hon kvinnor som befinner sig långt från arbetsmarknaden att etablera sig i vårt samhälle. Hon är mångkulturell i sitt ledarskap och bakgrund och allt detta samlat ger Jenny Jonsson en förstaplacering bland Framtidens kvinnliga ledare 2022.
– Att planera, bygga och förvalta fastigheter hållbart – både utifrån miljö, klimat och sociala aspekter – är något jag brinner för i mitt ledarskap. Jag vill se till att vi gör mer än bara bygga hus, utan också att vi investerar i att lyfta hela området. Jag hoppas kunna inspirera andra att se värdet av att ta ett större socialt ansvar, både för samhället och för det långsiktiga i affären, säger Jenny Jonsson.