ENKÄT: ”Vill se Madame Tussauds i Sverige”
Under en kaffepaus på Fastighetsvärldens välbesökta årliga event Köpcentrum & Butiker på Grand Hotel i Stockholm ställde vi tre snabba frågor till några av de branschprofiler som fanns på plats.
- Vilken varumärke skulle du helst se etablerade sig?
- På tre års sikt, vad tror du kommer hända med butikshyrorna?
- Vilken står starkast om tre år: cityhandeln eller handelsplatserna?
Martin Lindgren. director of operations för Unibail-Rodamco-Westfield nordiska verksamhet.
- Jag tänker mig internationella varumärken som Warner Brothers eller Madame Tussauds. Det hade varit häftigt och är kanske närmare än man kan tro!
- De kommer differentieras.
- Det är nu giftermålet mellan de båda sker, tänker jag.
Michael Grimborg, chief marketing officer på Synsam och ”Sveriges Bästa Marknadschef 2018”.
- Svår fråga, vi behöver åtminstone inte mer kaféer och hamburgerställe.
- Jag tror det kommer utarbetas nya mer flexibla affärsmodeller för hyrorna.
- Det gäller att undvika att bli ”stuck in the middle” i tider av förändringar. Generellt så tror jag fortsatt mycket på handelsplatsen.
Linda Westersten, uthyrare Vasakronan.
- Ett som redan är etablerat, men Ikea hoppas jag vågar satsa på cityläge framöver.
- Det kommer bli mycket mer flexibelt, där riktiga A-lägen kommer kosta mer, och andra lägen mindre.
- Båda kommer stå starkt om retail och fastighetsägarna hittar flexibla och bra sätt att samarbeta.
Jens Linderstam, head of retail services, Cushman & Wakefield.
- Ett varumärke jag som tror jättemycket på, och redan börjat etablera sig med hjälp av oss, är Lego.
- I de starkaste stråken och platserna tror vi på en viss uppgång men en nedgång i sämre lägen.
- I de stora städerna Stockholm och. Göteborg kommer det fortsatt gå bra för cityhandeln. Där står den stark, detsamma gäller delvis Malmö.