Mipim är som Facebook
Mipim är otidsenlig och har en besvärlig image. Det är inte mina ord utan en del av Malmö stads motivering till att kommunen drar ner rejält på sin närvaro vid den franska fastighetsmässan. Kommunen har hoppat av montersamarbetet med Köpenhamn och skickar inga politiker till Cannes i år.
Frågan är om Malmös beslut att lägga ner satsningen på Mipim är början på en trend som även kommer att sprida sig till de svenska företagen.
Under en vecka i februari frågade vi på Fastighetsvärlden våra läsare i en webbenkät om de tycker att svenska kommuner bör delta på mässan. 334 läsare deltog och av dem svarade 72 procent: ”Nej, det är en onödig kostnad för skattebetalarna.”
Nu ska man inte dra för stora växlar av en webbenkät som inte är statistiskt säkerhetsställd. Men det är ändå intressant att många av er som jobbar i fastighetsbranschen inte tycker att mässan är värdefull för svenska kommuner att delta vid. De senaste åren har nämligen allt fler börjat ifrågasätta Mipims plats som den självklara mötesplatsen för branschen. Jag misstänker att flera aspekter spelar in.
Flyget ner till Cannes blir som att färdas tillbaka i en tidsmaskin.
Att slussa ner stora delar av den svenska fastighetseliten till Rivieran när de flesta, handen på hjärtat, ändå mest nätverkar och gör affärer med andra svenskar känns kanske inte klockrent för en bransch där hållbarhet är en viktig del av varumärkesbyggandet.
En annan ingrediens som troligen får en del att skruva på sig är mansdominansen. När fastighetsbolag i Sverige är bäst bland börsbolagen på jämställdhet och många chefer är kvinnor, då blir flyget ner till Cannes som att färdas tillbaka i en tidsmaskin. Det går liksom inte att bortse från havet av män i kostymer längs Croisetten. Och även fast det inte ligger på de svenska bolagens axlar att göra något åt det så kan det ändå få folk att känna sig obekväma.
Om fler kommer att följa Malmö stads exempel återstår att se. Men om det sker så kan det nog gå snabbt utför i besöksantalen. För när jag pratar med folk i branschen får jag känslan av att många har en relation till Mipim som påminner om den jag har till Facebook: Det kostar mer än det smakar men jag kan inte riktigt klippa banden för alla andra är ju där – och risken finns att jag missar något kul.
Med andra ord, vi ses i Cannes!