Kommunikationsminister Catharina Elmsäter- Svärd på Fastighetsvärldens seminarium i Vinterträdgården, Grand Hôtel, Stockholm.

Löften om bättre infrastruktur glädjer

Annons

Flera frågor från investerare som ville ha svar.  Infrastrukturfrågan är, precis som bostadsfrågan, glödhet i ett snabbt växande Stockholm. SL:s VD Anders Lindström medverkade på Fastighetsvärldens stora Stockholmsseminarium på Grand Hôtel och berättade om tidsplanerna för tänkta satsningar och för vad som i övrigt utreds för tillfället.

Hetaste diskussionerna i salen uppstod kring några av spårutbyggnaderna. Bland annat de olika Nacka-alternativen när det gäller förlängning av den blå linjen till Nacka, plötsligt är alternativen fyra–fem.

– Nu utreds även möjligheterna för en anknytning till Grön linje vid Gullmarsplan, sade Lindström.

Två utredare ska presentera ett preliminärt förslag sent i år, berättade Lindström.

Investeringarna i Roslagsbanan kritiserades i en publikfråga. Stora investeringar i dagens ålderdomliga nät avsågs mer eller mindre bortkastade och inte tidsenliga. En större ”engångsinvestering” i exempelvis tunnelbana ansågs betydligt bättre. Roslagsbanan (Östra station) kopplas inte ens ihop med city, konstaterades det. Lindström såg ut att hålla med, men svarade:

– Man skulle säkert kunna ha gjort annat, men besluten är fattade. Det är en politisk fråga. Men jag håller med om att det finns ett finns ett behov av en snabbare förbindelse i norrort.

I onsdagens nyhetsbrevet Fastighetsvärlden Idag konstaterar SEB att det är ytterst viktigt att Spårväg City till Värtan byggs och att tidplanen håller för att inte äventyra en eventuell flytt. Anders Lindström konstaterade att sträckningen från Djurgårdsbron till Södra Värtan ska vara redo för trafikstart 2017 och förlängningen till Ropsten ett år senare. 2018 ska även den rekorddyra och korta förlängningen från Sergels torg till det nya stationshuset för Citybanan stå klar.

–  Det är svårt att tala om tidpunkter eftersom mycket överklagas. Vi skulle önska att vi lyckades tajma bättre med de investeringar som fastighetsägarna gör i områden som berörs, sade Lindström.

SL:s VD berättade även om ”Kistagrenen” som är en tänkt spårvagnslinje mot Kista som viker av från Solnagrenen (som ska invigas i höst). Kistagrenen har 2020 som tänkt trafikstart.

– Det vi jobbar med just nu är att vi ska bli överens med berörda kommuner om var depåerna ska ligga.

Sten Wetterblad, regionchef vid Akademiska Hus i Stockholm, konstaterade i en publikfråga att Lindström berättat att det ”byggs bar kollektivtrafik där det behövs mycket kollektivtrafik, behövs” och undrade hur det går med tunnelbana till Hagastaden. Alltså en mycket kontroversiell fråga där politiker ändrat sig över tiden och där skadestånd lär få utbetalas till några aktörer i Hagastaden om det inte blir tunnelbana

– Vi tjänstemän hållit på med underlag för t-bana, spårvagn, och stombuss. Det finns en god planläggning, svarade Lindström utan att fördjupa sig i den brännheta frågan där fler stora fastighetsägare än Akademiska Hus trycker på hårt för att en tunnelbanelinje ska anknyta till området.

Mer om SL:s allra viktigaste och största spårsatsningar finns i magasinet Fastighetsvärlden Nr 7–8/2013.

Tidigare under Fastighetsvärldens stora Stockholmsseminarium hade kommunikationsminister Catharina Elmsäter-Svärd oroats över hur olika den södra och den norra delen av Stockholms län utvecklas när det gäller företagens investeringar och etableringar.

– Norra delen är ett självständigt piano. Det är oerhört viktigt hur vi knyter ihop norr med syd. Jag tror att Förbifart Stockholm har en stor betydelse. Jag tror fler kommer vilka investera i syd när den investeringen står klar.

På en fråga från publiken kommenterade hon de omdiskuterade planerna på att binda samman Värtahamnen och Nacka med en tunnel.

– Skulle vi få Österleden så får vi en perfekt ring. Hösten 2014 ska vi få en utredning presenterad för oss, förhoppningsvis tidigare.

Hon tillträdde som minister oktober 2010 och två veckor senare inträffade ett av Stockholms större snökaos under den senaste tioårsperioden. Elmsäter-Svärd konstaterade att det dåliga underhållet under en lång tid kommer att ge effekter en lång tid även framöver trots betydligt större budget för underhåll numera. När det gäller utbyggnadstakten av infrastruktur i Stockholmsområdet konstaterar hon att mycket har hänt och att mycket är att vänta framöver.

–      Vi behöver ett mycket större fokus på att kommuner och regioner arbetar tillsammans. Vi måste tänka gränslöst oavsett transportslag. Detta har dock blivit mycket bättre de senaste åren och det är en orsak till att mycket sker – att berörda parter tänker som en region och för regionens bästa.

I en debattpanel i slutet av seminariedagen kommenterade oppositionslandstingsrådet Helene Hellmark Knutsson (S) sitt förslag på en helt ny tunnelbanelinje i Stockholm, en ”lila linje”. Partiet vill sedan tidigare bygga tunnelbana till Hagastaden (med bland annat Nya Karolinska och Karolinska Institutet) från Odenplan.

Nu lanseras idén att förlänga denna linje åt båda hållen. Till Danderyd via Arenastaden och Solna Centrum norrut och åt andra håller önskar partiet en förlängning till Hagsätra via Odenplan, Fridhemsplan, Liljeholmen och Årsta.

Helene Hellmark Knutsson räknar med en kostnad på 17 miljarder, räknat på priset 1 miljard per kilometer i byggkostnad.

– Det behövs en helt ny linje för att förkorta restiden fört många personer när invånarantalet i Stockholmsområdet växer så snabb, sade hon från scenen till åhörarna i Vinterträdgården.

Fastighetsvärlden Idag 2013-02-20

Fler Nyheter från förstasidan

Gjorde klassiker med namnbyte före konkurs

Känd bostadsutvecklare fann villig ”köpare” – bolaget i konkurs några få månader senare.

Projekt

Så blir AL:s nya Mälarterrassen

Atrium Ljungbergs projekt mitt i Slussen ska knyta ihop Söder. Den 6 juni invigs omgivningen.

Här byggstartas 400 – med toppolitiker

Wallenstam lockade Magdalena Andersson till invigning.

Öppnar del av 2.800 kvm vid Sergel efter förseningar

”Vi hade inte kunnat realisera vår vision utan alla som tror på och investerar i projektet”.

Nyfosa backar – ska inte sälja

Genomfört en riktad nyemission och tillförts cirka 1,7 miljarder kronor. Läs om vilka som fanns med.

Kåpan och AP4 tar över SHF helt när LF lämnar

Äger fastigheter för 15 miljarder.

FV listar: Så många miljarder har SEB Trygg Liv sålt för

Läs om de sex affärerna och de sju sålda innerstadsfastigheterna. FV berättar om bolagets nyckeltal. Intervju med ansvarig.

Byggstart för gigantiskt bostadsprojekt

Första spadtaget för 900 bostäder norr om Stockholm.

Miljardsäljer till Stena

Favorit i repris av Skanska… Avyttrar nybyggt kontorsprojekt.

RO köper 20 villor vid t-banan – ska bygga stad

Nytt bostadsområdet med upp till 1.200 lägenheter ska knyta ihop Sickla och Nacka Forum.

Flyttar till nytt vattenläge

Flyttar från Slussen till ett annat glashus vid Skanstull.

Nya ledamöter i SGBC

Sweden Green Building Council har även valt en ny ordförande.

Jacob Torell, Erik Selin, Joel Ambré. Septura.

Grundar nytt bolag – värt 4 miljarder

Nya vd:n berättar för FV om bolaget, vilka fastigheter som ingår och om framtiden.

Tillbaka till förstasidan