Power siktar på 10-30 nya varuhus i Sverige
MediaMarkt blir nu Power. 29 varuhus i Sverige ska få nytt varumärke under augusti och september. Den nya vd:n ser stora expansionsmöjligheter i Sverige.
– På kortare sikt kan vi ha 10 nya varuhus och upp till 30 nya varuhus på längre sikt i Sverige för att få en bättre geografisk täckning, säger Powers vd, Robert van Toor, till Ehandel.
Totalt handlar det om cirka 130.000 kvm lokaler som Power ska ge sitt eget stuk på.
Butiken i Barkarby, Järfälla kommun, blir den första i varumärkesbytet.
Det var i mitten av februari som det meddelades att MediaMarkt skulle försvinna i Sverige. Verksamheten tas istället över av Power, som bedrivit e-handel men saknat fysiska butiker i Sverige.
– Vi ska konvertera alla varuhusen under en ganska kort tid, under den första månaden. Till Powers alla IT-system, till vår miljö, rutiner och sättet vi arbetar på i varuhusen. Vi kommer att konvertera den första pilotbutiken direkt efter den första augusti, säger Robert van Toor till Ehandel.
Den butik man valt som pilot är MediaMarks varuhus i Barkarby, Järfälla, nordost om Stockholm.
Utöver 29 butiker kommer Power även hantera två lager framöver, sitt eget i Skillingaryd, söder om Jönköping, och MediaMarkts i Arlandastad, norr om Stockholm.
– Vi kommer ha två olika lager och det är en utmaning i sig.