Lady Gaga.

Med Lady Gaga in i det digifysiska

Med Lady Gaga som dragplåster länkar Westfield ihop det fysiska och digitala.
– Vi har många idéer kring vad vi kan hitta på i framtiden. Vi ser stora möjligheter framåt att använda våra köpcentrum på nya sätt, säger Louise Ryning.

Annons
Louise Ryning.
Visa faktaruta

(Artikeln är ursprungligen publicerad i Fastighetsvärldens specialmagasin FV Innovation & fastigheter som utkom i mitten av oktober 2021)

Louise Ryning, director of operations vid Unibail-Rodamco-Westfield, URW, är entusiastisk inför framtiden samtidigt som hon och kollegorna håller på att utvärdera Lady Gaga-eventet som ägde rum på Westfield Mall of Scandinavia I slutet av september.

– Konserten var ett första initiativ. Vi känner att vi med vår storlek har möjlighet att göra saker som sticker ut och som har stor genomslagskraft. Det fysiska kan vi sedan länga, nu gäller det att hitta de rätta digitala verktygen.

Specialkonserten med Lady Gaga sändes på 21 Westfieldanläggningar i USA och Europa där speciella fan zones byggts upp. När världsstjärnan hälsade välkommen till de som följde eventet inledde hon för övrigt med att nämna Stockholm – vilket följdes av ett jubel i Westfield Mall of Scandinavia. Publiken på plats filmades och klipptes in i showen – vilket gav en känsla av att vara tillsammans fast i helt olika delar av världen samtidigt. När konfettin regnade ner över Lady Gaga i streamen föll den även på publiken på de olika handelsplatserna.

Dagen efter släppt Lady sitt nya album Love for Sale – så något av win-win för köpcentrumkedjan och artisten.

Alla som bokade en gratisbiljett kunde se det exklusiva onlineframträdandet på de aktuella handelsplatserna. I Westfield Mall of Scandinavia anordnades också en exklusiv fan zone-upplevelse där ett begränsat antal besökare fick njuta av framträdandet. Det bjöds även på mat och dryck samt goodiebags med Lady Gaga limited edition merchandise. Det gick även att vinna en personlig hälsning från Lady Gaga.

Det gick även samtidigt att se eventet online, över hela världen, vilket gjorde att Westfield digifysiska event fick över miljonen tittare.

– Vi har gjort fysiska event med exempelvis Netflix, Dior och Polestar tidigare, men då har vi inte kopplat ihop det digifysiska på samma sätt som vi gjorde kring Lady Gaga.

– Det är väldigt intressant och vi har många innovativa idéer. Det digitala kommer alltid att ha sin grund i det fysiska, men vi vill addera värden och det gör vi genom till exempel konserten med Lady Gaga, säger Louise Ryning.

URW har även genomfört ett antal digitala initiativ tillsammans med ett antal influensers som gått runt och handlat – och sedan spridit det i digitala kanaler. Det är enligt URW ett koncept som är under ständig utveckling och exempel på event som kan komma att ta digifysisk form i framtiden.

– Det handlar om att vi vill nå fler, både konsumenter och även aktörer som vill erbjuda en ny produkt. Nu kan vi erbjuda fler kanaler. Att vi dessutom finns nära Friends arena öppnar för många möjligheter och vi har ett bra samarbete såväl Stockholm Live som Live Nation och andra aktörer som arbetar med upplevelser.

Missa inte! Fastighetsdagen Stockholm 2024

Den 23 maj är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Fastighetsdagen Stockholm. Seminariet äger rum på Spegelsalen, Grand Hôtel, Stockholm.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Missa inte! Köpcentrum & Butiker 2024

Den 11 september är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Köpcentrum & Butiker 2024. Seminariet äger rum på Grand Hôtel, Stockholm.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Fler Nyheter från förstasidan

Vill bygga ut hotell i Stockholm

FV berättar om bolagets projektplaner.

Stark aktör förvärvar söder om Stockholm

Fortsätter att söka efter nya förvärvsmöjligheter.

Nyinköpt fastighet delvis förstörd av brand

Polisen utreder händelsen som misstänkt mordbrand. Se bilder av förödelsen.

Ingka vill bygga ut nytt köpcentrum – för 800 mkr

Ett år efter nya varuhuset ska Ingka Centres nu inleda nästa etapp i Kållered.

Taube köper storpost i OP – kursen upp 35 procent

Går från 0 till 16,9 procent i bolaget.

De satsar 400 mkr på lyxhotell utanför Göteborg

ESS Group satsar stort på hotellexpansion.

Grön finansiering på frammarsch

”Någonstans måste man se regelverken som affärsdrivande oavsett vad man tycker om dem.”

Oscar Properties ansöker om företagsrekonstruktion

Har lämnat in ansökan om företagsrekonstruktion till Stockholms tingsrätt.

75 procent av bolagets värde nu utomlands

Överlägset störst andel av de svenska större fastighetsbolagen.

Vill banta beståndet med 400 bostäder

Oppositionen kritisk till försäljning av kommunala hyreslägenheter.

”Kommer vara avgörande för er överlevnad”

Kunderna trycker ännu inte på så hårt – men de kommer att göra det. Ställ om nu, säger Jurn Hoeksema.

20-miljardersbolag öppnar för notering

FV berättar att Stockholmsbörsen kan få påfyllning.

Vasakronan stoppar plan på stor rivning

”Det var ett modigt beslut som vi är stolta över och som har visat sig vara mer rätt för varje dag som går”.

Tillbaka till förstasidan