Mipim 2022

Dags för comeback

Under de gyllene åren innan Lehmankraschen 2008 var 1.500 svenskar anmälda till Mipim. Är det en utopi att tro att det kan ske igen? Mipimveteranen Kristina Alvendal ser nyttiga frågor ställas och hoppas att mötets kraft ska ge ett uppsving.

Kristina Alvendal

Titel: Konsult inom stadsutveckling och fastigheter. Bland annat styrelse­ medlem i Intea och Senior Advisor i Bonnier Fastigheter.
Antal besök Mipim: Oräkneliga.
Tips inför årets mässa: ”Se till att träffas! I år är det färre svenska event och mingel, så se till att få till möten ändå. Kanske mer inne på mässområdet än tidigare?”

Visa faktaruta

Med pandemin har ännu ett argument lagts till listan över anledningar att inte åka utomlands för att nätverka och skapa nya affärer. Sedan tidigare finns klimatfrågan och kostnaden som två aspekter som kan få både kommuner och näringsliv att tveka. Men Kristina Alvendal, styrelseproffset med decennier av Mipimbesök bakom sig, minns när osäkerheten började smyga sig på.

– Det började några år innan panedmin, att folk diskuterade huruvida man ska åka eller inte. Före dess sågs det som en självklarhet. Nu är vi lite i ett yrvaket läge när möjligheten plötsligt finns. De senaste veckorna har jag känt av en ketchupeffekt i och med att restriktionerna släppte i Sverige, säger Kristina Alvendal.

Hur många som kommer att besöka mässan totalt och antalet svenskar på plats är inte helt säkert, men det går att slå fast att några rekord blir det inte tal om. Enligt Kristina Alvendal finns fördelar med en mindre mässa.
– Ett rekordår kunde det vara nästan 30.000 människor på plats. Då var det inte alltid som det blev så mycket kvalitet i vistelsen. En del evenemang växer sig för stora, och det har också drabbat till exempel Almedalen. Ibland har det fungerat som en ren belöningsresa för att man har gjort ett bra jobb. Och det är så klart jättekul, men man ska också värna om att människor möts och i slutändan gör affärer, säger hon.

Så hur resonerar man nu inför ett besök på Mipim?
– Jag tror många frågor sig, utöver om man ens ska åka, varför ska man åka? Det tror jag är väldigt nyttigt. Jag tror att man i år är väldigt tydlig med att resan ska ha en agenda. I slutändan blir det upp till arrangören att vara på tårna och utveckla sitt koncept.

Det fysiska mötet som koncept har fått sig en törn i och med pandemin. När vi nu åter har chansen att träffas så prövas värdet i mötet.

– Jag är i grunden optimist kring det mänskliga mötet. När det kommer till Mipim så blir utmaningen att det inte ska bli samma sak år efter år. Många har varit väldigt irriterade på arrangörernas nonchalanta och arroganta stil. Det lockar inte kunderna som är duktiga på att hitta andra alternativ. Vi är i en event- och seminarietät bransch.

Något som pekar ut riktningen för framtidens deltagande i Mipim är de stora kommunernas deltagande. I år är det bara Stockholm av de tre stora som åker.

– Det är verkligen ett misstag av dem att inte ställa ut och profilera sig. Framför allt nu när det finns mängder av projekt i behov av utländskt kapital. Det är bekvämt att säga nej då det ibland setts som något skandalöst, och det blir lätt att inte våga av den anledningen.

Vissa pekar på att det är svårt att visa något konkret från ett besök på Mipim.
– Ja, men det handlar så mycket om att bygga relationer. Men det kan hända konkreta saker. Ett exempel är när jag var vd för Airport City. Då började jag vid en middag diskutera flygbuss mellan Sundbyberg och Arlanda med Humlegården. Väl hemma fortsatte vi dra i trådarna, och ett år senare var den på plats.

Fler Nyheter från förstasidan

Duo redo för snabb miljardförsäljning

Ytterligare en stor transaktion att vänta på Kungsholmen.

Selin i miljard-jv i norr

Läs om planerna.

Hyr snabbt ut 7.000 kvm

Akademiska Hus avyttrade nyligen fastigheten.

Realplay

Nu ska nya tjänster öka bolagens intäkter

Efter jakt på minskade kostnader tittar proptechsektorn nu mer på hur de kan öka intäkterna hos fastighetsbolagen. Tenant experience ska fixa det.

Köper för 390 mkr av SPP

Central fastighet. Sweco hyresgäst.

Dragicevic nu näst störst i Oscar

Läs om den nya ägaren – som ”köttar på” inom fastighetsbranschen.

Affärsanalys

Säljer för att satsa på de egna skolorna

Hanna Käck på Cushman & Wakefild analyser en stor affär med utbildningsfastigheter i Stockholm.

Raset: McDonalds stänger tolfte i Stockholmsområdet

Se FV:s lista över alla nedstängningar.

Läs utdrag ur Mats Hederos nya bok Människobyn

Han var ansvarig för att genomdriva en av de största förändringarna och ombyggnationerna av Stockholms city. Berättar om tankarna.

Tar över efter Pane Fresco på Åhléns city

Förknippades länge med Paolo Roberto

Jätteavtal om 42.500 kvm – värde nästan 2 miljarder

Ett sammanlagt årligt hyresvärde på drygt 95 miljoner.

Öppnar flaggskeppsbutik på Biblioteksgatan

Världskänt märke öppnar sin första butik i Norden.

Genova köper efter att Oscar inte gick i mål

Nybyggd 08-fastighet om 4.200 kvm.

Westfield nummer två

Följer i Mall of Scandinavias fotspår. Döps om.

Tillbaka till förstasidan