Svårflirtade – men flera ser fördelarna

Annons

Svenskarnas närvaro på Mipim är inte längre självklar. Hög entréavgift, lågkonjunktur och långsam återhämtning efter tidigare pandemi är några förklaringar. Fastighetsvärlden har pratat med några av dem som ändå ser fördelarna med att vara på plats.

Från Stockholm Business Region fortsätter man att satsa stort på Mipim.

– Det är otroligt viktigt för oss att vara med. Det handlar om att visa att vi är en sammanhållen region som tar en internationell position, att vi stimulerar det viktiga investeringsfrämjande arbetet och att vi är enade tillsammans, som ett relativt litet land i en stor värld, säger Caroline Strand, t.f. vd för Stockholm Business Region.

I år deltar SBR tillsammans med fem städer: Stockholm, Uppsala, Linköping, Örebro och Eskilstuna. En ökning från i fjol då endast Stockholm och Uppsala deltog. Även antalet fastighetspartner har ökat, från 14 i fjol till årets 15.

– Tillsammans vill vi föra fram budskapet att Stockholm är en attraktiv investeringsplats och att vi vill få det internationella kapitalet och fler investeringar till Stockholm, säger Erik Krüger, biträdande avdelningschef.

Delegationen består av 70–80 personer, med en budget på cirka 4 miljoner kronor, varav privata fastighetspartner står för ungefär 80 procent av kostnaden. Såväl Anders Österberg (S), biträdande finansborgarråd, och Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd, kommer att vara på plats i Cannes.

Vid sidan av att nätverka och hitta inspiration hos andra ser Caroline Strand framför allt fram emot den rapport om Stockholms investeringsvolym fram till 2040 som presenteras under seminariet Stockholm Hour, där även Warszawa och Paris deltar.

– Det blir flera världsstäder som pratar på samma tema, ett konkret exempel på hur vi tillsammans kan locka investerarna, säger Caroline Strand.

Och precis som vanligt anordnar de frukostmöte på restaurang Martinez. Där sker också den sedvanliga middagen på onsdagkvällen, dit ungefär 80 personer är inbjudna.

Olle Zetterberg, tidigare vd för Stockholm Business Region och i dag senior advisor, tror att ett svagare svenskt besökarantal handlar om att mässan ännu inte återhämtat sig efter pandemin, där osäkerheten om arrangemanget kan ha påverkat. En annan anledning sägs vara att Göteborg som tidigare hade en stark representation inte längre deltar. Olle Zetterberg menar emellertid att Mipim fortfarande fyller sin funktion.

– När det gäller kontakter med svenskar i byggbranschen är det oslagbart att vara där. Att man pratar bara några minuter och att politikerna är tillgängliga för tre minuters pratstund utan att du ska boka tid. Det är sådant som de privata aktörerna är intresserade av. De vill träffa beslutsfattarna i kommunerna, chefer och politiker. Så Mipim är jätteviktig för den svenska marknaden, och det är ofta här den första kontakten etableras, säger han.

Mipim har via sin organisation RX försökt att bearbeta den svenska marknaden, bland annat genom Sverigebesök för att öka intresset. Där krockade emellertid fjolårets besök med ett dialogmöte för Stockholm Bygger.

– Det var en onödig krock, men det var väl i alla fall några där och bra att de jobbar med frågan, säger Olle Zetterberg.

Alla som reser till Cannes med Mipim i fokus löser heller inte entré till mässan. Det skämtas på flera håll om att man kan möta vd:ar som är väldigt solbrända och att de motiverar det med att det är så dyrt att gå in på mässan.

”Visst finns det de som håller till utanför mässan, men då missar man en viktig komponent. Som att åka till en skidort utan att lösa liftkort.”

– Men man ska då komma ihåg att de som gör affärer under Mipim investerar förhållandevis mycket pengar, och ställer man entrén i relation till det så är biljetten kanske inte så dyr. Visst finns det de som håller till utanför mässan, men då missar man en viktig komponent. Som att åka till en skidort utan att lösa liftkort, konstaterar Carl Strufve, fastighetsrådgivare och med lång bakgrund från Grosvenor och Atrium Ljungberg.

Han tycker dock att det är något av en missuppfattning att svenskarna skulle vara extra svårflirtade när det gäller just Mipim:

– Det är mer en spegling av marknaden i stort, en anpassning utifrån konjunkturläget. Men om man jämför med de senaste åren så är det lite ljusare nu än vad det har varit tidigare på marknaden i stort. Mipim är ett ypperligt tillfälle att få inspiration och vidga sitt kontaktnät, vilket möjliggör bra affärer, säger han.

Frågan är ändå om det fyller någon funktion för svenskarna att vara på plats på en internationell arena i stället för att nätverka på hemmaplan. Olle Zetterberg tycker det.

– Man kan säkert ringa växeln i respektive stadshus och försöka få en tid och se hur det går. Problemet med många evenemang i Sverige är att folk springer in och ut hela tiden. Ledande politiker kommer in och håller sitt anförande på ett seminarium och sedan går de därifrån. Men i Stockholmsmontern på Mipim trängs några hundra svenskar, säger han.

Caroline Strand menar att det för Stockholm Business Region framför allt handlar om att visa att de är starka tillsammans:

– Det är klart att vi lägger stor vikt vid att nätverka även hemma, men på Mipim får vi direktkontakt med investerare, och vi kan visa att vi är ett enat team i en stark Stockholmsregion, säger hon.

Fler Nyheter från förstasidan

Arena i svårt område åter på tapeten

Kan placeras på fastighet med flera stora projekt på gång.

Älvsjö, P.A.C.E, ny stadsdel.

Vill skapa ny stadsdel i Älvsjö – helt byggd i trä

Förslag: Kvartersstad i klassisk stil. 5.000 bostäder och 10.000 arbetsplatser.

Förvaltarens första stora nya sedan 80-talet

”Trots ett omvärldsläge som gör att många byggen står still tar vi ansvar och fortsätter att utveckla”.

Kritik mot landshövdingen

Anklagas för att vilja styra frågor inom byggnation och exploatering.

Topp lämnar Skanska

Slutar efter 18 år. FV berättar om nya jobbet. Danielsson: ”Jag önskar honom all lycka till i framtiden”.

Barings säljer snabbt till Kappahl för 600 miljoner

Säljer lyckat innehav – men vill egentligen köpa mer. Dubbelsmäll för annat fastighetsbolag.

Vectura förvärvar byggrätter om 50.000 kvm

Fortsätter att hålla ett rejält högt affärstempo.

Fastator tar nedskrivning på 69 miljoner

Läs om turerna och den aktuella fastigheten – i kanonläge på Södermalm.

Sparbössan köper grannhus på Östermalm

Omfattar 2.800 kvm kontor och fransk bistro med vinbar i gatuplan.

Så stora är bolagen på sociala medier

Balder, Castellum och Vasakronan är störst av fastighetsbolagen på sociala medier. Men är det viktigt att synas i sociala kanaler?

Rapport: Läge och moderna kontor lockar allt mer

Balans mellan utbud och efterfrågan i Stockholms CBD. Vakansgraden fortsätter stiga på de flesta delmarknader.

“Lyssna på marknaden och på oss fastighetsägare”

Branschen samlades på FV:s seminarium Fastighetsdagen Uppsala.

Byggnaden som vann Kasper Salin-priset

Träbygge fick åtråvärt arkitektpris.

Tillbaka till förstasidan