Humor och allvar om Londons utveckling. Londons borgmästare, Boris Johnson, rev ner rungande applåder från ett fullsatt Grand Auditorium under sitt keynote speach på Mipim idag. Med ett tal som växlade mellan humor och allvar berättade han om Londons utmaningar i framtiden. Talet bands elegant samman med hjälp av Frankrikes tidigare president, Nicolas Sarkozy och hans omskrivna fästmö Carla Bruni. Paret beskrevs först av Boris Johnson som Frankrikes främsta ”power couple”, innan han rättade sig till Frankrikes främsta ”ex power couple”. Paret är enligt franska medier på väg att flytta från Paris till London, något som för fransmännen ska ha varit obegripligt då London inte har samma air av elegans som den franska huvudstaden. Boris Johnson menar annorlunda och berättade med passion om vad London kan erbjuda det fashionabla chinchillaklädda ex power paret om de tar steget att flytta till London.
Boris Johnson passade också på att avslöja ett stort nytt bostadsprojekt som ska genomföras på ett 220 hektar stort område i östra Londons hamnområde.
– Det är ett gammalt område som anlades av våra viktorianska förfäder innan vi blev utkonkurrerade av Rotterdam. Nu finns där bara stora kolosser till laguner men inom kort kommer en helt ny stadsdel på vattnet att växa upp här, ett nytt Venedig, precis på samma sätt som skett i Sverige och Tyskland, sa Boris Johnson.
Andra stora projekt som förbereds i London rör infrastruktur. Bland annat förbereds byggandet av en andra crossrail för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken. Den crossrail som byggs nu, en 118 kilometer lång pendeltågstunnel som löper i öst/västlig riktning, ska stå klar 2018–19. Boris Johnson konstaterar också att kraftåtgärder måste sättas in vad beträffar flygtrafiken.
– Nicholas och Carla vill inte snurra i flera timmar i luften innan de får landa på Heathrow men det är vad de får räkna med nu. De gör ett fantastiskt jobb på Heathrow men kapaciteten finns helt enkelt inte där och just nu äter Schiphol vår lunch.
Lösningen är inte att bygga till en tredje landningsbana på Heathrow, menar Johnson, eftersom bullernivåerna redan ligger på smärtgränsen för de boende. Istället ser han en helt ny flygplats som lösningen. En lösning som dock fortfarande ligger långt borta.
– Om jag hade ett drakoniskt mandat skulle flygplatsen redan vara byggd men i absolut bästa fall kommer det första planet att lyfta från en eventuell ny flygplats 2028. Fråga er, hur många nya landningsbanor har Kina byggt under den perioden? Jag tycker det är skamligt.
Fastighetsvärlden Idag 20013-03-12