Stockholm Business Region nobbar Expo Real
Storsatsning på Mipim fortsätter – Klara kontrakt. Stockholms stad och Stockholmsregionen har storsatsat på mässan Mipim på den franska Rivieran under ett flertal år. Men den lika stora tyska mässan, Expo Real, i München nobbas nästan helt. Stockholm Business Region har två personer på plats i år och ingen monter. Mässan inleddes i måndags och avslutas idag onsdag.
– Vi har några personer där, men har ingen monter. Det är förenat med större kostnader och kräver mer personal, säger Olle Zetterberg, VD vid Stockholm Business Region, till Fastighetsvärlden.
Han berättar att man 2008 var en delegation på cirka tio personer på Expo Real och han konstaterar att man då inte heller kom överens med ledningen för den tyska mässan.
– Vi har beslutat att inte satsa på Expo Real på samma sätt som vi gör när det gäller Mipim.
Men varifrån kommer de utländska fastighetsinvesterare som investerar i Stockholm och Stockholmsregionen?
– Ja, många är tyska fonder och institutioner. Men flera av dessa kan vi träffa även på
Mipim. När det gäller Expo Real så upplever jag att den är mest för enskilda företag och Mipim är mycket mer för regioner, säger Zetterberg.
Han berättar även att det förstås är viktigt att få med sig privata fastighetsägare och kommuner i regionen för att kunna satsa stort på Expo Real.
– Vi tycker Mipim rullar och går bra. Vi har nyligen tecknat nya treårskontrakt med 22 partners om vardera 250.000 kronor. Det kan tillkomma fler och då blir avgiften lägre, berättar Zetterberg för Fastighetsvärlden och konstaterar att kommunerna i samarbetet bidrar med totalt en miljon kronor.
Det finns flera åsikter inom branschen om att ni har er stora monter på Mipim i ”källarlokalerna” på Mipim, alltså den som i folkmun kallas ”bunkern”. Är det aktuellt att byta lokaler?
– Det är ett skitbra ställe att vara på. Tänk dig själv när du kommer in genom entrén någonstans, var går du, jo rakt fram. I detta fallet några trappor ner istället för flera trappor upp. Och där finns vi rakt fram och nära fiket. Jag tycker det är ett jättebra läge. Men visst är det lätt att ha åsikter och takhöjd och luft som absolut inte är bra där.
Nu har alltså inte funderat över de andra ”mässhallarna”?
– De mer flashiga lokalerna är bra, men det kan vara tomt där. Vi får bra med uppmärksamhet där vi är och trivs bra nära våra geografiska grannar från andra regioner i Norden.
Hur ser er satsning på Mipim ut för 2013?
– Ganska liknande som de senaste året, men något nytt ska vi förstås bidra med. I år fick vi ju till exempel mycket uppmärksamhet även efteråt tack vare filmen (se den bejublade filmen, som nu visats hela3 miljoner gånger, här). Dessutom ska vi förstås ställa krav på arrangören Reed Midem, men de är inte helt lätta att förhandla med, säger Olle Zetterberg.
Fastighetsvärlden Idag 2012-10-10