Ett steg närmare ny miljözon i Stockholm
Kammarrätten ger grönt ljus till Stockholms nya miljözon i city. Det betyder att huvudstaden är ett steg närmare sitt planerade förbud mot bensin- och dieselbilar. Snart väntar besked från Transportstyrelsen.
Stockholm har beslutat att införa miljözon klass 3 i en del av city. Syftet är att förbättra luften för alla som cyklar och promenerar på gatorna.
Stadens mätningar visar att WHO:s gränsvärden för luftkvalitet överskrids vid samtliga provtagare i området.
– Det här är nivåer som garanterat ökar risken för lungsjukdomar, hjärtproblem och förtida död. Vi behöver ta i med hårdhandskarna för att komma till rätta med avgaserna på Stockholms gator, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett pressmeddelande.
Nu har Kammarrätten gett grönt ljus till den nya miljözonen, genom att neka prövningstillstånd för de aktörer som har överklagat förslaget. Det betyder att Stockholms miljözon har passerat Förvaltningsrätten, Kammarrätten och EU-kommissionen.
– Vi har pekat ut en plats där tiotusentals stockholmare varje dag påtvingas föroreningar som förkortar deras liv. Det finns ingen tvekan om att vi har lagen på vår sida, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Det slutgiltiga avgörandet av miljözonen kommer att fällas av Transportstyrelsen, som tar ställning till reformen under vintern. Det betyder att Stockholms nya miljözon skulle kunna öppna till våren.
– Så snart vi får ja från Transportstyrelsen kommer vi att meddela ett startdatum för Sveriges första miljözon klass 3. Därefter ska vi lägga fram en plan för hur zonen ska utökas, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Läs mer om turerna kring miljözonen i länkarna bredvid.




















