Stockholms miljözon fortsatt uppskjuten
Den tänkta miljözon 3 i Stockholm kommer att dröja ytterligare då Transportstyrelsen nu avslår Stockholms stads överklagan om det tillfälliga stoppet av zonen.
I början av oktober 2024 meddelade Stockholms kommun lokala trafikföreskrifter som innebär att ett område i Stockholms city ska vara miljözon, klass 3. De beslutade föreskrifterna är tänkta att träda ikraft den 31 december 2024. Det kommer att bli världens första miljözon som enbart tillåter elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon med utsläppsklass Euro 6.
Kommunens beslut om den nya miljözonen överklagades till Länsstyrelsen Stockholm av fem bolag, varav tre fastighetsbolag.
Den 28 november fattade länsstyrelsen ett delbeslut om att Stockholms kommuns lokala trafikföreskrifter om miljözon klass 3 i Stockholm city tillsvidare inte ska gälla (inhibition). Detta inhibitionsbeslut har sedan överklagats till Transportstyrelsen av Stockholms kommun.
Transportstyrelsen har den 19 december beslutat att avslå kommunens överklagande av inhibitionsbeslutet. Det innebär att kommunens beslut om den nya miljözonen inte gäller i avvaktan på att sakfrågan avgörs slutligt av länsstyrelsen.
Det som överklagat beslutet är fastighetsföreningen Svensk Handels Hus U P A (Svensk Handel), Fastighets AB Oxtorgsgränd 1 (Einar Mattsson) och Hufvudstaden som yrkat på att Länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut. De två senare bolagen har i andra hand yrkat att föreskrifternas ikraftträdande ska senareläggas, med fyra respektive tre år.
Taxi Stockholm och Sirius Omsorg har i första hand yrkat att föreskrifternas ikraftträdande ska senareläggas med ett år och träda i kraft den 31 december 2025 och i andra hand yrkat att föreskrifterna ska upphävas.