Miljözon får grönt ljus
Stockholms stad har beslutat att införa miljözon klass 3 i en del av city, för att komma till rätta med luftföroreningarna från trafiken. Flera aktörer har överklagat beslutet till Förvaltningsrätten. Nu har domstolen godkänt miljözonen.
Förslaget om en miljözon klass 3 i delar av city har ifrågasatts och flera aktörer har överklagat till förvaltningsrätten som nu väljer att godkänna zonen.
– Förvaltningsrätten har slagit fast att vi har lagen på vår sida. Det skulle förvåna mig oerhört om Länsstyrelsen gjorde en annan bedömning. Så fort Länsstyrelsen säger ja kommer vi att meddela ett startdatum. Ambitionen är att öppna miljözonen under våren, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad i en kommentar.
Sedan tidigare pågår även en rättslig prövning av miljözonen på Länsstyrelsen i Stockholm. Förvaltningsrätten har granskat Stockholms kommunfullmäktigebeslut om miljözonen, medan Länsstyrelsen prövar den lokala trafikföreskrift som reglerar zonen. Bland de som överklagat till Länsstyrelsen var bland annat tre fastighetsbolag.
Det kommer att bli världens första miljözon som enbart tillåter elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon med utsläppsklass Euro 6. För tunga fordon tillåts även laddhybrider med utsläppsklass Euro 6.
Stockholms nya miljözon har granskats av EU-kommissionen, som konstaterat att den inte strider mot den fria rörligheten. Stadens analys av förutsättningarna för införandet visar att mindre än tio procent av resorna till och från City görs med bil. Över tre fjärdedelar av lastbilarna i området är genomfartstrafik.
