Hufvudstadens stora p-hus Parkaden vid NK och Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Stockholms nya miljözon försenas – fem överklagat

Införandet av Stockholms nya miljözon försenas. Länsstyrelsen vill granska beslutet innan miljözonen träder i kraft. Det efter att fem bolag, varav tre fastighetsbolag, som bedriver verksamhet inom området har överklagat.

Annons

Stockholms rödgröna styre har beslutat att införa en ny miljözon klass 3 i en del av city. Det kommer att bli världens första miljözon som enbart tillåter elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon med utsläppsklass Euro 6. För tunga fordon tillåts även laddhybrider med utsläppsklass Euro 6. Syftet är att komma till rätta med den dåliga luftkvaliteten.

– Avgaserna i city gör att luften är skadlig att andas, inte minst för gravida, barn och äldre. Det kan vi inte acceptera. Vi vill skapa ett Stockholms med lägre utsläpp och renare luft, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Fastighetsvärlden kan berätta att fem parter har överklagat.

Det handlar om Fastighetsföreningen Svensk Handels Hus U P A (Svensk Handel), Fastighets AB Oxtorgsgränd 1 (Einar Mattsson) och Hufvudstaden som yrkat på att Länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut. De två senare bolagen har i andra hand yrkat att föreskrifternas ikraftträdande ska senareläggas, med fyra respektive tre år.

Taxi Stockholm och Sirius Omsorg har i första hand yrkat att föreskrifternas ikraftträdande ska senareläggas med ett år och träda i kraft den 31 december 2025 och i andra hand yrkat att föreskrifterna ska upphävas.

Den nya miljözonen skulle träda i kraft 31 december 2024. Men flera aktörer har överklagat beslutet till länsstyrelsen, som nu har slagit fast att Stockholm behöver pausa införandet av miljözonen tills myndigheten har behandlat överklagan. Det innebär att startskottet för miljözonen förskjuts.

– Partier från vänster till höger i Stockholm har enats om att fasa ut bensin- och dieselbilar i innerstan. Jag kan bara beklaga att den omställningen försenas. Nu behöver vi analysera hur vi bäst kan gå vidare för att miljözonen ska vara på plats så snabbt som möjligt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Aktuellt område.

Möjligheten att införa miljözon klass 3 skrevs in i svensk lag 2018. Enligt lagen har kommuner rätt att införa miljözoner i särskilt miljökänsliga områden med tät bebyggelse. Stockholms nya miljözon planeras i ett område där avgaserna gör att luftkvaliteten inte når upp till Världshälsoorganisationen WHO:s riktlinjer för kvävedioxider.

– Poängen med miljözoner är att göra Sveriges städer friskare. Vi har pekat ut ett område där tusentals stockholmare dagligen utsätts för skadliga avgaser. Självklart måste det vara lagligt att införa en miljözon där, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

De överklagande parterna anser att tidsplanen för att införa miljözonen har varit för snäv. Lagstiftningen specificerar inte hur lång omställningsperiod som krävs för att få införa en miljözon. Stockholms trafikborgarråd anser att staden har gett tillräckligt god framförhållning för företagare och invånare som rör sig i city.

– Målet om en utsläppsfri innerstad lanserades 2021 och miljözonen i city aviserades för över två år sedan. Ingen kan påstå att omställningen av Stockholmstrafiken kommer som en överraskning, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Stockholms nya miljözon har tidigare granskats och godkänts av EU-kommissionen.

Hufvudstadens parkeringshus vid NK. Dit kan endast elbilar ta sig om miljözonen går igenom.
Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Planerar bygga 84 bostädsrätter i 08-området

Tidigare byggherrar har dragit sig ur.

Video: Se Per Taube på Hotell & Fastigheter 2024

Se Per Taube tala på Fastighetsvärldens seminarium Hotell & Fastigheter. Denna video är exklusiv för prenumeranter av nyhetsbrevet Fastighetsvärlden Idag.

Nordiqus köper från Nystad

11.000 kvm nyutvecklat.

Så vill Infranode växa genom fler fastighetsköp

Infrastrukturinvesteraren vill utöka beståndet inom fastigheter efter premiärköpet. Investeringschefen berättar för FV.

250 bostäder i södra Stockholm pausas

Bakslag för planerat bostadsprojekt.

Intea rusade 15 procent

Handeln i Intea startade under torsdagen – bägge aktieslagen fick ett bra mottagande.

P-G Persson köper för 1,25 miljarder

Wallenstam avyttrar fyra fastigheter i Gårda och Högsbo.

Vill vi att staden ska se ut så här?

Monica Bruvik ser ett stadsrum som allt mer belamras med olagliga affischer och frågar sig vad priset egentligen är för den sortens marknadsföring.

Bråket mellan Alecta och Heimstaden eskalerar

Sätter fokus på brott mot aktieägaravtal.

Plan för att ändra i centrum

Börsbolag driver ny process efter stora utflyttar i 08-centrum.

PPI köper för 340 mkr – överväger blågul notering

Ilija Batljan berättar för FV om nästa möjliga steg.

Ernst Rosén i stort köp

Sex fastigheter i Göteborg byter ägare.

Skanska säljer för 520 mkr

Avyttrar projektfastighet i södra Sverige.

Köper i Luleå för 240 mkr

Parterna har gjort flera affärer tillsammans tidigare. FV berättar om tidigare transaktioner.

Tillbaka till förstasidan