Hufvudstadens stora p-hus Parkaden vid NK och Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Bakslaget: Nej till Stockholms miljözon i city

Stockholms har beslutat att införa miljözon klass 3 i en del av city, för att komma till rätta med luftföroreningarna från trafiken. Flera aktörer har överklagat beslutet till Länsstyrelsen i Stockholms län. Nu har myndigheten sagt nej till miljözonen.

Annons

– Avgaserna i city ökar risken för både sjukdom och förtida död. Det har vi ett ansvar att agera mot. Nu behöver vi läsa Länsstyrelsens beslut och analysera hur vi bäst kan gå vidare. Målet är fortfarande att ha en miljözon på plats så snabbt som möjligt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Stockholms nya miljözon har tidigare godkänts av Förvaltningsrätten och EU-kommissionen. Länsstyrelsens beslut att stoppa miljözonen kan överklagas till Transportstyrelsen.

Stockholms stads analys visar att miljözonen i city är nödvändig för att leva upp till WHO:s riktlinjer för luftkvalitet. Området har höga flöden av både gående och cyklister, och goda förbindelser till kollektivtrafik. Mindre än tio procent av resorna till och från Stockholms city görs med bil. Över tre fjärdedelar av lastbilarna i området är genomfartstrafik.

Tre fastighetsbolag har överklagat till Länsstyrelsen. Det handlar om Fastighetsföreningen Svensk Handels Hus U P A (Svensk Handel), Fastighets AB Oxtorgsgränd 1 (Einar Mattsson) och Hufvudstaden som yrkat på att Länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut.

De överklagande parterna anser att tidsplanen för att införa miljözonen har varit för snäv. Lagstiftningen specificerar inte hur lång omställningsperiod som krävs för att få införa en miljözon. Stockholms trafikborgarråd anser att staden har gett tillräckligt god framförhållning för företagare och invånare som rör sig i city.

Under Fastighetsvärldens seminarium Fastighetsdagen Stockholm debatterade Lars Strömgren (MP) trafikborgarråd, Frida Wijkström, affärsområdeschef Hufvudstaden och Katrin Behdjou Arshi, chef stadsutveckling Fastighetsägarna, Stockholms miljözoner – en debatt som stundvis var intensiv. Foto: Fastighetsvärlden.
Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen är inte en del av miljözon klass 3. Karta: Stockholms stad
Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Överklagar dom om tvångsköp i Traneberg

Stockholms stad ansöker om ytterligare fem års tvångsförvaltning.

Axfast hyr ut till lyxkrog vid Gustav Adolfs torg

Uppmärksammade stjärnkrögare lägger ner hyllad Michelinkrog och öppnar på ny adress.

AIK Fotboll till Råsta – där Ibrahimovic fick nobben

Nytt användningsområde.

Stockholm tar strid för ny miljözon

Överklagar Länsstyrelsens beslut. Hoppas öppna zonen i vinter.

Erséus i stor intervju – ger sin syn på Ericssons framtid

FV Fokus. Intervju med Thomas Erséus. Kan kontorshyran rasa? Kämpigt för butiker i Mood-kvarteret Succén med WSP till Marievik Ger sin syn på Ericssons framtid Det nya kontoret.

Giles Membrey, Rioja Estate Ltd. Löddeköpinge. Malmö Designer Village.

Nu startar bygget av 27.000 kvm lyxoutlet

Beräknas kosta 1,8 miljarder. ”En stor dag – nu får vi ett datum för öppning.”

Tar över helt efter Kvalitenas konkurs

Elva fastigheter om totalt 33.000 kvm lokaler. Läs om värdet.

Atrium Ljungberg räddar kvar Ericsson på 31.500 kvm

Stort hyresavtal om 30.000 kvm. Bantar lokalytan med 15 procent – men mycket mindre än väntat. Kan möjligtvis ha betydelse för Kista.

Diös hyr ut 4.100 kvm i tidigare galleriaytor

Fyller upp ytor som tidigare var del av galleria. Framgångsrikt pusslande.

Krönika

Börsklipparna och friskolorna

”Den som startar en friskola för att bli rik kan fortsätta med detta.”

95% av långivarna nobbar Batljans förslag

Bakslag för Ilija Batljans förslag till lösning.

Så högt blev priset vid den stora affären vid Hötorget

FV berättar om köpeskillingen. Läs även om andra kvadratmeterpriser vid affärer i city den senaste tiden.

Tillbaka till förstasidan