Spårat oregistrerade deltagare på hotell och strandevenemang. Fastighetsvärldens redaktion har under de senaste veckorna nåtts av ett flertal rapporter från svenska Mipim-resenärer som fått hotfulla brev från Reed Midem, arrangören av fastighetsmässan Mipim i franska Cannes. De har valt att åka till Cannes utan att betala deltagaravgiften. Allt fler svenska resenärer har valt att göra så de senaste åren även om den registrerade delen av den svenska armadan ökat även den. Men nu har alltså arrangören Reed Midem fått nog.
I ett tufft formulerat brev, som Fastighetsvärlden tagit del av, konstaterar bolaget att besökarna bryter mot fransk lag om de har affärsmöten eller affärsaktiviteter som konkurrerar med, eller liknar, den som mässan erbjuder.
– Det är galet att betala de summor som arrangören kräver i inträde. Vad får vi åter för pengarna? Jo, usla mässlokaler och ett program där merparten av talarna verkar betala för att få stå på scen, säger en person som mottagit brevet.
– Jag är nyfiken på hur de hittat mitt namn. Affärsspioneri? De måste kommit över deltagarlistor från något evenemang på något av hotellen eller något av ställena längs stranden där man inte behövt deltagarbrickan för att komma in, säger en annan person till FV.
Reed Midem konstaterar att all affärsverksamhet ska äga rum inne på mässområdet Palais des Festival och områden som är sanktionerade.
Brevet avslutas vänligt där det skrivs att det för tillfället finns ett ”early bird”-erbjudande med en rabatt om cirka 500 euro, motsvarande 33 procent.
– Vi åker en handfull personer och brukar registrera en eller två. Men jag vet flera bolag som inte registrerar någon. Brevet kommer inte att ändra vår inställning för kommande Mipim. Kanske vi rentav väljer att inte registrera någon, vi brukar ändå bara kolla in Stockholmsmontern och det är ju gjort på tio minuter. Vi klarar oss utan mässområdet, säger en tredje person som fått brevet.
– Kanske har arrangören kollat de stora mängder bilder som publicerats utifrån flera arrangemang på hotellen och längs stranden. Man kanske ska hålla en lägre profil gentemot kameror där. Det känns lite långsökt, men hur sjutton har arrangören fått mitt namn?
Det är inte första gången som Reed Midem kontaktar ”snyltare”. Våren 2010 berättade Fastighetsvärlden att arrangören jagat bolag, både svenska och utländska, som öppet marknadsfört sin verksamhet utanför mässan. I flera fall har parterna hittat en lösning och i några fall har det gått till domstol, ett utländskt bolag har till exempel dömt till att betala närmare en miljon kronor i skadestånd.
Fastighetsvärlden Idag 2012-08-27