Kassakon i Cannes

Med franska rivieran, lyxjakter och ostronmingel som inramning samlar Mipim varje år den europeiska fastighetseliten. Fastighetsvärlden har tittat närmare på bolaget bakom framgångssagan i Cannes. I toppen av koncernen finns en okänd svensk affärsman.

Erik Engström

FOTO: RELX

Den svenska affärsmannen som är relativt okänd i Sverige är VD för RELX Group sedan 2009. Enligt The Guardian är han den femte bäst betalda börs-VD:n i Storbritannien med en årslön på 10 .563. 000 pund, motsvarande runt 120 miljoner kronor. Erik Engström är utbildad vid Handels och Harvard.

Reed Exhibitions i siffror

500
mässor i 30 länder
7
miljoner besökare
70
procent av bolagets inkomster kommer från utställare

Visa faktaruta

Strandpromenaden i Cannes är smockfull av kostymklädda affärsmänniskor. En man i 40-års åldern med solglasögon lyfter mobilen mot den klarblå himlen och tar en selfie.

Personalen på uteserveringarna skyndar mellan borden för att fylla glas med champagne och servera diverse läckerheter från havet till hungriga gäster. Om restaurangägarna hade varit på plats hade de gjort dubbelvolter av glädje. Trots att det bara är den 15 mars 2017, och den riktiga vårvärmen inte riktigt nått Cannes, går affärerna strålande. Förklaringen är att Mipim är i full gång.

Den årliga fastighetmässan med runt 24. 000 besökare från 100 länder är nämligen inte bara en god affär för mässarrangören Reed Midem utan även för restauranger, flygbolag, och hotell som inte är sena att salta notan under det tre dagar långa evenemanget.

Runt tusen svenskar besöker Mipim varje år och ytterligare lika många uppskattas resa till Cannes för möten och mingel under veckan utan att beträda mässområdet.

Många tycker helt enkelt att det är för dyrt.

Priset påverkas till stor del av när man anmäler sig. För den som registrerar sig i slutet av februari kostar entrébiljetten 20.000 kronor, men är man ute i riktigt god tid kan man komma undan med halva priset.

Att arrangören Reed Midem är bra på att ta betalt är ingen nyhet för dem som varit där. Stockholms monteryta kostar till exempel en miljon kronor, en kostnad som de 55 medlemskommunerna i Stockholm Business Alliance hjälps åt att betala.

– De är professionella och duktiga på det de gör. Men det är inte gratis att jobba med dem. Hela Cannes gör sitt bästa för att tredubbla priserna på allt under de här dagarna jämfört med om du reser dit någon annan gång, säger Olle Zetterberg, VD på Stockholm Business Region.

Stockholms Business Region representerar Stockholmsregionen på Mipim. I år skickar de 21 politiker och tjänstemän till Cannes.

Totalt deltar drygt 100 svenska politiker och tjänstemän vid årets evenemang. Kommunerna har budgeterat för att totalt lägga drygt fyra miljoner kronor på entrébiljetter, hotell, resor och monteravgifter.

Motiveringen för att åka dit är att locka utländskt kapital, knyta kontakter och inhämta kunskap.

– Vi har varit där i många år och för oss är det ett sätt att visa upp oss för en internationell publik. Det är extra viktigt nu när marknaden blir allt mer internationaliserad med stora aktörer, framför allt i Europa. För oss har Mipim gett mycket genom åren i form av kontakter och utblickar. För vår del har vi också sett en förändring att vi på senare år allt oftare blir inbjudna till att sitta i paneler som arrangeras av andra. Det är en fastighetsmässa men också en generell marknadsföringsplats, säger Olle Zetterberg.

Svenska kommuners deltagande på Mipim har under åren varit omstritt och skapat stora rubriker i svensk press.

En av de mer uppmärksammade händelserna var spritskandalen 2013 då en delegation med sju personer från Staffanstorp åkte till Cannes och festade upp hundratusentals skattekronor. Uppdrag Gransknings avslöjande ledde så småningom till att två toppolitiker avgick.

Mipim har även varit omskrivet av andra anledningar.

2016 rapporterade tidningen Vice om att Mipim var en hektisk period för prostitutionen i Cannes och hur prostituerade använde hashtaggen #mipim2016 på Twitter för att ragga kunder.

Även arrangören har fått utstå kritik.

Reed Midem har till exempel gjort sig känt för att försöka kontrollera alla event som anordnas i samband med Mipim. Att eventuellt stöta sig med kunder är inget som verkar oroa bolaget nämnvärt.

Fastighetsmässan i Cannes och dess arrangör har fått sin beskärda del av skriverier i fransk och internationell press genom åren.

2010 gick Reed Midem till exempel till fransk domstol och krävde skadestånd från ett företag som marknadsförde sig i närheten av mässan utan att ha en enda person registrerad till Mipim. Företaget dömdes till en miljon kronor i böter.

– Det var med motvilja som vi tilltog rättsliga åtgärder, men vi kommer att fortsätta på samma spår för att rättfärdiga de aktörer som gör rätt för sig inne i Palais des Festivals, sa Thierry Renault, vice VD på Reed Midem, till Fastighetsvärlden då.

Nuvarande direktören för Mipim, Ronan Vaspart, upplever att de flesta numera betalar inträde på mässan.

– Det är inte ett problem. Alla vet att det är inne på mässområdet som det intressanta äger rum, det är där affärerna sker, säger han.

Så långt som till rättsliga åtgärder har det inte gått för svenska företag. Men flera har varit med om att få tydliga tillrättavisningar av Reed Midem.

Ett av dem är Newsec.

– I grunden arrangerar de en fantastisk mötesplats för branschen men genom åren har vi upplevt att man inte fullt ut behandlas som en kund, säger Newsecs Sverigechef Max Barclay.

Vid ett tillfälle för några år sedan valde konsultbolaget att, förutom att ha en monter och betala inträde för flera medarbetare, hyra en båt och arrangera möten en bit bort från mässområdet. Det uppskattades inte av Reed Midem.

– De tyckte att vi kapitaliserade på deras event. Vi tyckte inte att vi gjorde något fel och blev ganska förvånade över deras agerande. Det slutade med att vi fick polis ombord på vår båt och att våra möten stoppades. Nu har de inkorporerat hamnen i mässområdet och det är helt okej, då är det tydligt vad som gäller.

För två år sedan fick Newsec även en skriftlig uppmaning med hot om rättsliga åtgärder från mässarrangören, som skrev att det var strängt förbjudet att anordna affärsmöten utanför mässområdet. Bakgrunden var att Newsec under flera år hyrt en stor våning nära mässan där de hållit frukostmöten, cocktails och haft möjlighet till möten med affärskontakter.

Efter en del diskussioner mellan parterna tog Newsec beslutet att endast använda lokalerna för event utanför mässans öppettider.

– Det är klart att det kan uppstå situationer där man inte är överens med en kund, men det vi tycker är anmärkningsvärt är hur de väljer att hantera det. Vi har löst det genom att numera ha en nära dialog med Reed Midem inför mässan om vilka möten vi planerar att anordna, säger Max Barclay.

För den som besöker Mipim för första gången är det svårt att undgå den manliga dominansen. Enligt Reed Midem var 20 procent av mässbesökarna kvinnor förra året. De räknar med en blygsam ökning i år.

– Den stora andelen män beror till stor del på hur det ser ut i branschen. Vi arbetar för att attrahera fler kvinnor, men det är viktigt att poängtera att när vi exempelvis anlitar en kvinnlig talare så gör vi det inte bara för att hon är kvinna utan för att hon har mycket att tillföra, säger Ronan Vaspart.

Kungsledens investeringschef Ylva Sarby Westman, som besökt Mipim under många år, har tidigare berättat för Fastighetsvärlden om ett tillfälle 2003 då det blev väldigt tydligt att mässan och affärerna där betraktades som männens arena.

Hennes man reste ner till Cannes för att de skulle tillbringa helgen tillsammans i Valbonne.

– Jag hade läst att det gick bra att ta med sig respektive in på mässan på fredagen men fransmännen var chockade över att jag trodde det gällde medföljande män. ”Han kan ju göra affärer därinne”, svarade de och informerade om att endast medföljande fruar fick följa med in.

Reed Midem arrangerar flera mässor inom fastigheter och underhållning. Förutom Mipim i Cannes står Reed Midem även bakom handelsfastighetsmässan Mapic, som liksom Mipim hålls i flera länder.

Mässarrangören är en liten del i ett stort maskineri. Bolaget ägs av Reed Exhibitions och är en del i den brittisk-holländska koncernen Relx Group, som verkar inom flera branscher med främsta fokus på information och analys.

Det multinationella bolaget har sitt huvudkontor i London och styrs av den svenska affärsmannen Erik Engström, som är VD sedan 2009.

Relx Group ägs av två holdingbolag, ett nederländskt och ett brittiskt. I dessa är ägandet i sin tur väldigt spritt. De tio största ägarna, som är fonder och institutioner, förfogar tillsammans över mindre än 10 procent av bolaget.

Relx Group hade en omsättning på 7.355 miljoner euro under 2017, runt 74 miljarder kronor, en ökning med 6,7 procent jämfört med året före. Vinsten blev 1.659 miljoner euro, motsvarande runt 16,6 miljarder svenska kronor. Det är i paritet med flera svenska storbanker.

Hur stor vinst Reed Midem gör på Mipim vill bolaget inte berätta.

– Det är inget vi kommunicerar, säger Mipimgeneralen Ronan Vaspart.

Med monteravgifter på runt en miljon kronor krävs det dock ingen civilekonom för att räkna ut att det strömmar in en del pengar.

Reed Midems årsredovisning för 2016 visar att bolaget omsatte 122 miljoner euro, runt 1,2 miljarder kronor, och gjorde en vinst på 18 miljoner euro, motsvarande cirka 180 miljoner kronor.

Trots att många tycker att entréavgifterna ligger i överkant är det utställarna som är den viktigaste inkomstkällan. Utställaravgifter står för 70 procent av Reed Exhibitions intäkter.

När Mipim arrangerades för första gången var det många som tvivlade på att den skulle överleva – och än mindre bli en sådan succé.

En fransk företagschef som besökt Mipim varje år sedan 1997 berättar för Fastighetsvärlden:

– När den här mässan startade i Cannes på 90-talet var det ingen som trodde att det skulle fungera. Konceptet var vågat eftersom det byggde på att besökarna var låsta i Cannes under flera dagar. I början var det mäklarna som fick mässan att gå runt.

Ironiskt nog är det just idén med att låsa de tunga beslutsfattarna på ett och samma ställe och skapa möjligheter till möten som många besökare lyfter fram som Mipims styrka i dag. De tyngsta beslutsfattarna och de största investerarna har avsatt tid för mässan och är tillgängliga på ett helt annat sätt än till vardags.

En annan förklaring – som kanske inte alltid används när ett mässbesök ska motiveras för chefen – men som bidrar till att vinterglåmiga svenskar lockas lite extra av mässan är det behagliga klimatet.

Oavsett vilket syfte man har till att besöka mässan lämnar den ett bestående avtryck hos många. Den franska företagschefen konstaterar:

– Det är en väldigt speciell mässa. Alla som besöker den för första gången tycker att den är udda, lite galen. Det enda man ser är män i mörka kostymer, svarta solglasögon och cigarrer i mungipan. Alla är långa och vackra. Det är en mässa unik i sitt slag, där man känner att det finns mycket pengar.

Fler Nyheter från förstasidan

Besked om stort kontorsprojekt överklagat

Ett av de största kontorsprojektet i Stockholms innerstad. Läs om de senaste turerna.

Varnade för faror – köper nu 10 miljoner aktier i SBB

Motiverar det överraskande köpet för FV. Se uppdaterad ägarlista inom det snabbväxande bolaget.

Batljan säljer till Paulsson

Gör affär i område som ska utvecklas nära stationen.

Lista: Wow – smått galna rekordnivåer för kontor

FV kartlägger 22 kontorsfastigheter som sålts riktigt, riktigt dyrt.

Ivar Tollefsen spår ”massiv butikkdød”

Heimstadens storägare rejält pessimistisk.

Balder värvar från Humlegården

Storsatsar i Stockholmsområdet. Genomför ytterligare en tung rekrytering.

Hyr 3.640 kvm i Sveriges mest centrala kontor

Utökar förhyrningen. Nu är det fullt uthyrt i de anrika lokalerna.

CBRE rekryterar åtta

Värvar från bland annat Castellum, Colliers och Cowi.

Högt och lågt i bostadsbyggarnas tio-i-topp

Bolagen visar stora variationer i tillväxt.

Oscar Engelbert säljer preffar för 70 mkr i Oscar Properties

”Min starka tilltro till Oscar Properties kvarstår”.

Arnhult nu störst i Castellum

Se en uppdaterad lista över 84-miljardersbolagets största ägare.

Aberdeen säljer galleria

Aberdeen köpte fastigheten av Byggvesta 2008.

Köper loss Icas stora projekt vid Bromma Blocks

Ändrade planer för stor satsning. FV:s avslöjande bekräftas därmed. Byggjätte tar över och investerar 2,5 miljarder kronor.

Schweiziskt bolag säljer i Lund

Köparen når nästan en kvarts miljoner kvadratmeter lokaler i lärdomsstaden.

Tillbaka till förstasidan