Chocken: Så ser Stockholms monter ut
Det är inte lätt att sticka ut med en monter på fastighetsmässan Mipim i Frankrike. Stockholm gör det verkligen i år. Allt som finns i montern är skräp och återbruk.
– Utvärderingen får visa om det var en lyckad satsning eller inte. Men många har stannat och tittat samt läst budskapet på väggen, säger Karin Mäntymäki till FV.
Svenskarna på plats är kluvna i sina omdömen.
Karin Mäntymäki, Director International Market Development vid Stockholms Business Region, berättar om den nya satsningen.
– Vi vill utmana, visa vad Stockholm står för. Skapa en snackis.
Många som stannade vid Stockholmsmontern under fastighetsmässans första dag var nog smått chockade över vad de såg på en av mässans bästa platser. Där finns något som inte ser klart ut. Något som någon glömt slänga undan efter sig.
Stockholms har alltså gjort all in på återbruk. Där många andra städers montrar sedan några år försökt föra in mer träd på bilderna, inklusive länderna från Mellanöstern.
– Det är ett helt annat uttryck än alla andra montrar. Det ser ut som något som kan komma från Konstfack. Många som stannat har varit allmänt positiva.
I år deltar Stockholm Business Region tillsammans med fem städer: Stockholm, Uppsala, Linköping, Örebro och Eskilstuna. En ökning från i fjol då endast Stockholm och Uppsala deltog. Även antalet fastighetspartner har ökat, från 14 i fjol till årets 15.
– Några av våra partners har sett montern. De uttryckte gillande, sa Karin Mäntymäki vid 13-tiden.
Det är ett lokalt franskt designgäng som står bakom Stockholmsmonterns utseende. De har samlat på sig spillmaterial som efter att det funnits i montern kommer att återanvändas.
Beslutet att göra något nytt har funnits med i korten ett tag.
– Vi hade haft samma monter i flera år, den var gammal och höll inte ihop längre.
Vad händer då 2025?
– Det får utvärderingen visa, men efter att ha gjort detta har jag svårt att se att vi ska återgå till så som det var tidigare.
Några röster, anonyma, ger sitt omdöme om montern till Fastighetsvärlden under tisdagens Stockholm hour:
– Stockholms monter har aldrig lyft, och tyvärr gör den inte det nu heller. Titta på Slovakiens monter med riktiga träd, som finns här i närheten, det är nog mässan bästa. Det hade passat Stockholm – i kombination med riktigt återbruk, säger en arkitekt.
– Ett plockepinn med grejer från någon fransk variant av Ikea. Någon har haft en bra idé, men inte gått i mål alls, säger en investerare.
– Härligt vågat av Stockholm, men frågan är om det verkliga budskapet kommer fram. Ser mer ut som en mix av en konstverkstad och ett dagis. Men jag ger nog ändå tummen upp, säger en rådgivare.
– Jag tror ärligt att få tittat åt Stockholms håll under dagen. Många har nog mest tänkt en elak tanke om att arrangören misslyckats med att färdigställa ett utrymme. Jag gillar dock tanken med återbruk skarpt. Så all heder åt Stockholms idé, men den kanske inte behöver återbrukas på liknande sätt, säger en investerare som jobbar mycket med hållbarhetsfrågor.
– Initiativet är grymt. Men vi har möjlighet att förbättra, säger en annan investerare.