Ett år till H22-invigning
23 år efter att H99 gick av stapeln i Helsingborg så är det, snart, åter dags för mässa i staden. Då stod 13 nybyggda bostadshus i Norra Hamnen i fokus. Den här gången väljer man att visa upp hela staden.
Om ett år, den 30 maj 2022, invigs stadsmässan H22 i Helsingborg.
Till skillnad från tidigare lokala bomässor som H99 i Helsingborg och Bo01 i Malmö, ligger inte fokus på att visa upp en ny stadsdel som skapats speciellt för mässan.
Arrangörerna är också noga med att poängtera att H22 inte är en traditionell bomässa utan en stadsmässa. Där syftet är visa upp hela staden med fokus på de framsteg som gjorts när det gäller teknik, innovation och hållbarhet.
Den absoluta merparten av de miljöer som ska visas upp under de 35 dagar som mässan pågår har således redan byggts – som Oceanhamnen, Drottninghög, kongresscentret SeaU, city och Gröningen, vilka är mässans geografiska huvudområden.
Det markförberedande arbetet för Ikeas satsning The Garden vid det tidigare Drottninghögsbadet och The Market vid Grönkullagatan och Vasatorpsgatan i Drottninghög har inletts. Det är Ikeas stadsutvecklingsprojekt med inriktning mot urban farming, cirkulär ekonomi och hållbarhet.
Anläggningen öppnar redan under 2021 och kommer att leva vidare även efter att mässan är avslutad.
Vidare kommer besökarna att få stifta närmare bekantskap med den nyuppförda bebyggelsen på Oceanpiren och de nyskapande tekniska lösningar som implementerats där.
Till exempel de tre separata avloppsledningarna för matavfall, gråvatten och toalettvatten som installerats i nybyggda bostäderna för kunna återfinna värme och skapa bioenergi.
Ytterligare ett exempel på projekt som visas upp under mässan är den elväg som Elonroad uppför i Helsingborgs hamn
Satsningen H2 består av två delar. Dels en stadsgemensam satsning på innovation åren 2020-22 med syfte att skapa en smartare och mer hållbar stad.
Dels H22 City Expo, som är den 35 dagar långa mässan, som ska visa upp vad man åstadkommit innovationsväg. För innovationsarbetet är budgeterat 132 miljoner kronor medan 118 miljoner kronor är avsatt till mässarrangemanget.
Den finansieras av en extra aktieutdelnings från Helsingborgs hamn. Intresset har varit stort och 69 företag och organisationer är i dag knutna som partners till H22 och, varav flertalet av de lokala fastighetsbolagen som Wihlborgs, Castellum, Midroc och Brinova.
Ambitionen från arrangörerna är att H22 City Expo ska vara allas angelägenhet. Såväl invånare och turister, som branschexperter och internationella intresseorganisationer ska kunna komma till Helsingborg under H22 City Expo för att lära, dela med sig. Merparten av aktiviteterna ska vara gratis och öppna för alla.
– Om ett år öppnar vi upp dörrarna till H22 City Expo och bjuder in hela Sverige och resten av världen att komma till Helsingborg för att uppleva och utforska innovationer som kommer att forma framtidens smarta och hållbara stad. Vi vill vara nästa sommars stora resedestination och en mötesplats där besökare får lära sig, uppleva och faktiskt också njuta av olika innovationer för en hållbar stadsutveckling, säger Soraya Axelsson, projektchef för H22.